HomeUtamaBekas Setiausaha Tetap Dihukum Sogit Oleh Mahkamah Anak Negeri Papar

Bekas Setiausaha Tetap Dihukum Sogit Oleh Mahkamah Anak Negeri Papar

Read Time:1 Minute, 34 Second

PAPAR: Mahkamah Anak Negeri Papar pada Rabu telah mengenakan hukuman sogit ke atas seorang bekas Setiausaha Tetap (SUT) sebuah kementerian selepas didapati bersalah mengganggu isteri orang.

Memetik laporan portal Daily Express , Datuk Robert Stidi, defendan dalam kes ini, diperintahkan untuk membayar tiga ekor kerbau dan denda sebanyak RM3,000 kepada plaintif, Datuk Claudius Roman, dalam tempoh sebulan bermula 23 Oktober tahun ini.

Ketua Daerah OKK Alexander Malianus yang mengetuai perbicaraan bersama tiga hakim lain membuat keputusan berdasarkan Adat Istiadat Anak Negeri Kadazandusun di Papar.

Alexander menyatakan bahawa defendan telah didapati bersalah kerana melanggar adat masyarakat Kadazandusun dengan mengganggu isteri plaintif.

“Mana-mana pihak yang tidak berpuas hati dengan keputusan ini boleh mengemukakan rayuan kepada Mahkamah Anak Negeri Papar atau Mahkamah Anak Negeri Rendah Kota Kinabalu dalam tempoh 60 hari dari tarikh keputusan,” kata Alexander semasa membacakan keputusan.

Defendan, Datuk Robert Stidi, tidak hadir dalam dua sesi perbicaraan yang berlangsung pada 4 dan 23 Oktober 2024 tanpa memberikan sebarang alasan yang sah.

Tindakan ini dianggap sebagai penghinaan terhadap mahkamah. Mahkamah sebelum ini telah menghantar surat kepada defendan untuk hadir mempertahankan diri, namun tiada maklum balas diterima.

Robert Stidi didakwa mengikut Bahagian III Seksyen 8(1) Adat dan Tradisi Kadazandusun serta Seksyen 18 Enakmen Anak Negeri Sabah 1992, yang memperuntukkan hukuman tiga ekor kerbau, denda hingga RM5,000, atau penjara maksimum dua tahun, atau kedua-duanya sekali.

Menurut plaintif, Datuk Claudius Roman, defendan telah mempunyai hubungan sulit dengan isterinya, Donna Elizabeth Kong, yang merupakan bekas pembantu kepada defendan di kementerian yang sama.

Bukti tambahan seperti foto, perbualan WhatsApp, serta saksi daripada pegawai kerajaan yang melihat pasangan itu berkelakuan seperti pasangan suami isteri telah dikemukakan di mahkamah.

Di luar mahkamah, Datuk Claudius, yang juga Presiden Majlis Datuk-Datuk Negeri Sabah (MDNS), menyatakan harapan agar keputusan ini dapat meningkatkan kesedaran dalam kalangan masyarakat Kadazandusun tentang betapa seriusnya kesalahan mengganggu isteri orang, yang boleh merosakkan keharmonian rumah tangga.

RELATED ARTICLES
Utama

Sandakan tuan rumah Jambori Pengakap 3 hari

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular