SEC Bayar Dividen RM10 Juta Kepada Kerajaan Negeri

Langgani saluran TELEGRAM kami untuk berita terkini
Read Time:1 Minute, 0 Second

KOTA KINABALU: Sabah Energy Corporation Sdn Bhd (SEC) membayar dividen sebanyak RM10 juta kepada Kerajaan Negeri untuk tahun kewangan berakhir 31 Disember 2020.

Ketua Pegawai Eksekutif SEC, Datuk Harun Ismail berkata, pandemik Covid-19 telah memberikan cabaran yang belum pernah terjadi sebelumnya bagi keuntungan SEC dan Kumpulan Syarikat tahun lalu.

Walaupun menghadapi cabaran, SEC berjaya membayar dividen yang lebih tinggi sebanyak RM10 juta untuk tahun 2020 berbanding RM8.5 juta pada 2019, katanya selepas menyampaikan cek itu kepada Setiausaha Tetap Kementerian Kewangan Rusdin Riman.

Upacara penyampaian yang diadakan di Pusat Pentadbiran Negeri pada hari Khamis disaksikan oleh Ketua Menteri Sabah Datuk Hajiji Noor dan Setiausaha Kerajaan Negeri Datuk Seri Sr Safar Untong.

Turut hadir ialah Pengerusi SEC, Datuk Annuar Ayub, Timbalan Pengerusi, Hassan A Gani Pg Amir, dan pengurusan SEC.

Harun mengatakan bahawa terhadap modal berbayar Kerajaan Negeri sebanyak RM299.9 juta, keuntungan terkumpul selepas pelaburan semula selama ini telah mengakibatkan Dana Pemegang Saham meningkat menjadi lebih dari RM1 bilion pada akhir tahun 2020.

Sebagai tambahan kepada kenaikan nilai Pemegang Sahamnya, SEC juga telah membayar dividen sejumlah RM222.5 juta kepada Kerajaan setakat ini.

Harun mengatakan bahawa SEC tetap tegas dalam usahanya untuk mengekalkan keuntungan dan mengukuhkan portfolio perniagaannya selama ini.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *