Program Pemutihan Bagi Pemegang Lesen Kapal Nelayan Yang Melakukan Kesalahan

Langgani saluran TELEGRAM kami untuk berita terkini
Read Time:1 Minute, 27 Second

KOTA KINABALU: Kerajaan Sabah bercadang melaksanakan program pemutihan tahun depan bagi menangani masalah lesen kapal nelayan di wilayah itu sejak berdekad lalu.

Timbalan Ketua Menteri Datuk Seri Panglima Dr Jeffrey Kitingan berkata pada masa ini terdapat lebih 11,000 lesen kapal nelayan masih aktif di Sabah.

“Bagaimanapun, kebanyakan pemegang lesen ini tidak mematuhi syarat lesen mereka. Ini telah menjadi masalah berterusan selama lebih daripada tiga dekad, dan sesuatu perlu dilakukan mengenainya.

“Bagaimanapun, kita tidak akan menghukum pemegang lesen tanpa memberi peluang kepada mereka untuk menyimpan lesen dan merampas punca pendapatan mereka,” katanya selepas menghadiri taklimat Jabatan Perikanan di sini hari ini.

Jeffrey yang juga Menteri Pertanian dan Perikanan berkata berikutan dengan perkara itu kementeriannya akan menjalankan program pengampunan bagi membolehkan pesalah menyelesaikan masalah mereka jika ingin mengekalkan lesen.

Semasa program itu, semua lesen kapal penangkap ikan akan ditarik balik dan diperbaharui jika pemegang lesen dapat menunjukkan pematuhan kepada syarat tersebut. Tiada penalti akan dikenakan ke atas pesalah semasa penarikan balik lesen.

Beliau berkata program itu akan memfokuskan kepada sembilan jenis kesalahan yang berbeza.

“Yang pertama ialah mengenal pasti dan menangani isu dengan pemegang lesen yang memiliki lesen kapal nelayan tetapi tidak memiliki kapal nelayan. Ramai pemegang lesen hanya memperbaharui lesen mereka semata-mata untuk faedah kewangan atau sebab lain yang tidak didedahkan.

Kategori kedua ialah kapal yang telah bertukar saiz selepas lesen dikeluarkan.

“Masalah dalam kategori ini ialah saiz kapal yang tidak diseragamkan. Sesetengah pemegang lesen akan menaikkan saiz kapal mereka dan kemudian mendakwa mereka masih mematuhi terma dan syarat lesen mereka. Kami perlu menyatakan dengan jelas saiz di bawah setiap kategori lesen,” katanya.

Beliau menambah, isu lain termasuk lesen dikeluarkan semasa kapal masih dibina, kapal dibina melanggar terma dan syarat lesen, kapal digunakan sebelum lesen dikeluarkan dan sebagainya.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *