Peter, Juil Keluar Warisan, Tubuh Parti Baharu

Langgani saluran TELEGRAM kami untuk berita terkini
Read Time:1 Minute, 42 Second

Oleh NORMIMIE DIUN, ERDIE AB WAHID

KOTA KINABALU: Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Melalap Datuk Peter Anthony mengumumkan meninggalkan Parti Warisan Sabah (WARISAN) dan akan menubuhkan parti tempatan baharu.

Beliau yang juga Naib Presiden Parti Warisan Sabah (WARISAN) berkata, parti yang akan dipimpinnya tu akan menjalin kerjasama dengan kerajaan Sabah di bawah Gabungan Rakyat Sabah (GRS).

Katanya, sudah tiba masanya pemimpin di negeri ini khususnya ahli politik untuk membina satu kesatuan untuk bekerjasama membangunkan negeri Sabah.

“Tiada gunanya kita berbalah pendapat khususnya berkaitan ideologi politik dan menyebabkan kedudukan Sabah dan pembangunan di negeri ini terus mundur terutama sekali bantuan kepada rakyat khususnya di pedalaman.

“Saya percaya dengan kesatuan dan pendekatan baharu ini, maka kebersamaan dan permasalahan ekonomi orang Sabah dapat dibantu dan dipertingkatkan.  Rakyat pada ketika ini susah bukan sahaja dilanda COVID-19 malah masalah kemiskinan juga mereka hadapi.

“Jadi sebab itulah kami umumkan keluar dari WARISAN yang kami percaya perjuangan mereka tersasar apabila mereka beralih untuk pergi ke Kuala Lumpur,”katanya dalam sidang media khas di Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu (KKIA) disini hari ini.

Turut mengumumkan keluar bersama beliau adalah ADUN Limbahau Datuk Juil Nuatim.

Peter berkata, keputusan untuk meninggalkan WARISAN itu juga diambil bagi memastikan rakyat dapat dibela.

“Perjuangan ini bukan perjuangan perseorangan, menjadi wakil rakyat adalah tanggungjawab untuk membela rakyat, tetapi jika kita tidak bersama pemimpin dalam kerajaan bagaimana untuk kita membantu rakyat,”katanya.

Sementara itu, Peter berkata, sebuah parti “multi-racial” akan diumumkan dalam tempoh terdekat dan kini telah didaftarkan.

“Kita telah putuskan diperingkat kita, kita akan dan telah menubuhkan satu parti baharu dan kita akan umumkan dalam masa terdekat, kemungkinan selepas tahun baharu ini,”katanya.

Terdahulu, tiga termasuk dua pemimpin kanan Warisan bertindak meninggalkan parti itu.

Pada 25 Februari lalu, ADUN Sebatik, Hassan A Gani Pg Amir mengumumkan keluar parti atas alasan Warisan masih mengutamakan politik berbanding kesejahteraan rakyat.

Awal Oktober lalu, ADUN Sindumin, Datuk Dr Yusof Yacob mengumumkan keluar daripada Warisan untuk menjadi wakil rakyat bebas yang menyokong kerajaan dan diikuti Ahli Parlimen Lahad Datu, Datuk Mohamaddin Ketapi pada 30 Oktober.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *