HomeUtama12 sekolah terjejas banjir masih ditutup

12 sekolah terjejas banjir masih ditutup

Read Time:57 Second

KOTA KINABALU : Sebanyak 12 buah sekolah di dua daerah di Sabah yang dilanda banjir sejak beberapa hari lalu kini masih lagi belum dapat beroperasi sepenuhnya.

Pengarah Jabatan Pendidikan Negeri Sabah (JPNS) Datuk Dr Mistirine Radin berkata, antara daerah terlibat ialah di Beaufort dan Tenom.

“Katanya, sekolah yang terjejas banjir di Beaufort adalah sebanyak sembilan buah sekolah dan tiga lagi di daerah Tenom.

“Jumlah murid dan guru yang terjejas akibat banjir adalah seramai 1,975 murid dan 215 orang guru,” katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

Mistirine berkata, sekolah yang masih ditutup dan belum beroperasi sepenuhnya ini masih berlumpur dan kerja pembersihan masih dijalankan.

Katanya, selain itu, beberapa buah sekolah juga masih dilimpahi air dan laluan utama juga tidak dapat dilalui oleh kenderaan ringan.

“Antara sekolah di Beaufort yang terjejas adalah di Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) Lian Hwa; Sekolah Kebangsaan (SK) Lago; SK Bangkalalak; Sk Garama; SK Mempagar; SK Suasa; SK Lupak; SK Jabang dan SK Pintas.

“Manakala di Tenom, sekolah yang terlibat adalah di SK Gumisi; SK Ladang Sapong dan SK Inubai.  Tiga buah sekolah ini melaksanakan kaedah pembelajaran Pengajaran dan Pembelajaran di Rumah (PdPR),” katanya.

RELATED ARTICLES
Utama

Australia perkukuh hubungan kerjasama dengan Sabah

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya