HomeUtamaKPLB Sabah lancar OACP, budayakan nilai integriti tinggi

KPLB Sabah lancar OACP, budayakan nilai integriti tinggi

Read Time:1 Minute, 34 Second

KOTA KINABALU : Kementerian Pembangunan Luar Bandar (KPLB) Sabah melancarkan Pelan Anti Rasuah Organisasi (OACP) bagi tempoh tempoh lima tahun sehingga 2026 yang turut melibat Pejabat-Pejabat Daerah seluruh Sabah.

Menteri Pembangunan Luar Bandar Sabah Datuk Jahid Jahim berkata, pelan itu merangkumi tiga strategi; empat objektif strategik dan 17 inisiatif yang amat signifikan dalam mencerminkan harapan rakyat untuk membentuk sebuah negeri yang bebas rasuah.

Katanya, selain itu pelan itu juga akan dapat membudayakan warga KPLB Sabah kepada ketelusan; akauntabiliti; dan nilai integriti yang tinggi.

“Pelan ini juga dapat membantu menangani isu governans, integriti dan anti rasuah dalam kalangan warga kementerian dan pejabat-pejabat daerah di samping undang-undang yang membolehkan tindakan punitif diambil terhadap pegawai-pegawai yang sengaja menyebabkan ketirisan, pemborosan atau pembaziran dana kerajaan demi kepentingan peribadi.

“Berdasarkan data tangkapan oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), telah menunjukkan penurunan trend rasuah dalam tempoh tiga tahun yang lalu iaitu pada 2019 hingga 2021.

“Amalan rasuah melibatkan sektor awam pada tiga tahun lalu juga telah menurun daripada 525, 467 serta 411 masing-masing pada 2019, 2020 dan 2021,” katanya.

Beliau berkata demikian pada Majlis Pelancaran OACP dan Majlis Ramah Mesra Aidilfitri KPLB Sabah di sini semalam.

Jahid berkata, penurunan trend rasuah ini tidak begitu signifikan dan tidak dapat dinafikan gejala ini masih banyak berlaku.

Katanyta, penjawat awam adalah diantara golongan yang berisiko tinggi terhadap kesalahan rasuah khususnya bagi mereka yang terlibat dalam pelaksanaan keputusan dan perolehan kerajaan.

“Sekiranya seseorang pegawai mempunyai nilai integriti yang tinggi dan keikhlasan dalam menjalankan amanah yang diberi, maka risiko terdedah kepada kesalahan rasuah dapat dikurangkan sekali gus memberi persepsi yang baik dalam kalangan masyarakat terhadap penjawat awam.

“Disebabkan itu, kementerian sangat berharap dengan penubuhan dan pelancaran pelan ini imej dan kualiti perkhidmatan awam negeri amnya dan kementerian serta pejabat-pejabat daerah khususnya dapat dimantapkan ke arah menjadikan penjawat awam yang efisien dan responsif dalam memberikan perkhidmatan kelas pertama kepada pelanggan,” katanya.

RELATED ARTICLES
Utama

DUN Sabah : Kerajaan tidak benarkan pembinaan Rumah SMJ dibina di...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya