Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor

GLC negeri digesa ganda usaha untuk capai sasaran bayar dividen RM1 juta kepada kerajaan

Langgani saluran TELEGRAM kami untuk berita terkini
Read Time:1 Minute, 50 Second

KOTA KINABALU: Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor mahu semua Syarikat berkaitan kerajaan (GLC) untuk meningkatkan usaha bagi memenuhi sasaran membayar dividen sekurang-kurangnya RM1 juta kepada Kerajaan Negeri mulai tahun ini.

Hajiji berkata, terdapat lebih 200 GLC negeri dan badan berkanun di Sabah tetapi hanya lebih sedikit daripada 10 telah membayar dividen kepada Kerajaan Negeri.

“Ada yang belum bayar. Jadi, semasa saya menjadi Ketua Menteri, saya membuat ia satu sasaran bahawa mereka semua mesti membayar sekurang-kurangnya RM1 juta setiap tahun.

“Saya mahu semua GLC menunaikan kewajipan mereka untuk membayar dividen yang baik dan digunakan untuk faedah negeri dan rakyat. Mereka yang diamanahkan untuk menerajui dan mengurus GLC mesti berprestasi.” katanya ketika mempengerusikan mesyuarat Lembaga Pengarah Sabah Softwoods Berhad di Menara Kinabalu dekat sini hari ini.

Tahun lepas, Kerajaan Negeri menerima pembayaran dividen berjumlah RM114 juta daripada GLC dan badan berkanun yang mewakili peningkatan 12.9 peratus berbanding 2020.

“Tindakan tegas kami akan menentukan jalan kejayaan dan ia adalah peranan kepimpinan untuk tujuan carta ini.

Kerajaan Negeri yakin dengan tujuan dan sasaran, kita perlu meneroka sumber pendapatan baharu termasuk inisiatif pelaburan dan pelbagai aktiviti ekonomi,” katanya.

Sementara itu, Ketua Menteri berkata pengeluar minyak sawit mentah (MSM) seperti Sabah, mesti beranikan diri untuk menangani sebarang situasi buruk dengan keadaan global yang sangat tidak menentu, keadaan ekonomi yang disebabkan oleh konflik Rusia-Ukraine.

Beliau berkata penganalisis pasaran telah meramalkan penanam Malaysia menjadi pemenang terbesar dalam jangka masa panjang, kerana mereka mampu menjual MSM mereka pada harga tinggi, yang sepatutnya diterjemahkan ke dalam margin keuntungan yang lebih tinggi pada suku kedua 2022.

“Harga MSM semasa yang baik berfungsi untuk kelebihan kami dan akan menjadi rahmat. Walau bagaimanapun, kami mesti tak puas hati bila harga bagus.

“Ada keperluan lain untuk diambil kira, dan mengurus secara berhemat kos bahan yang semakin meningkat, pengangkutan, bahan api, buruh dan lain-lain harga berbangkit bagi barangan dan perkhidmatan,” katanya.

Hajiji juga berbesar hati untuk menyatakan bahawa tindakan telah diambil untuk merangsang semula pertumbuhan ekonomi Sabah semasa peralihan kepada fasa endemik.

“Kami berusaha lebih keras untuk memastikan tiada halangan untuk menyekat rancangan pembangunan Hala Tuju Sabah Maju Jaya ” katanya.

Terdahulu, beliau mengalu-alukan Mohd Daud Tampokong sebagai Ketua Pegawai Eksekutif baharu Sabah Softwoods Berhad.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *