HomeIsu tempatanPereka Fesyen Sabah memasukkan unsur budaya orang asli negeri ini dalam rekaan...

Pereka Fesyen Sabah memasukkan unsur budaya orang asli negeri ini dalam rekaan pakaian mereka patut dipuji -Joniston

Read Time:1 Minute, 21 Second

KOTA KINABALU: Kreativiti pereka fesyen Sabah untuk memasukkan unsur-unsur kepelbagaian budaya orang asli negeri ini ke dalam rekaan fesyen pakaian mereka patut dipuji.

Pembantu Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar, Datuk Joniston Bangkuai berkata, individu yang mempunyai minat dalam fesyen mempunyai tanggungjawab untuk membantu memelihara budaya dan tradisi di negeri ini.

“Sabah adalah rumah kepada lebih 40 kumpulan etnik yang berbeza, masing-masing mempunyai gaya pakaian tradisional dan sulaman tersendiri.

“Penggemar fesyen kita boleh menggunakan ini sebagai sumber inspirasi untuk mencipta pakaian moden dan kontemporari yang unik. Cara ini, kita boleh membangkitkan rasa ingin tahu dan mengekalkan tradisi dengan menyampaikan cerita tentang sejarah dan warisan kita melalui pakaian,” katanya.

Joniston, yang juga pengerusi Lembaga Pelancongan Sabah (STB), dalam kenyataannya pada Sabtu semasa acara A Night of Cultural Fashion, yang diadakan semasa majlis pertandingan Buvazoi Tavantang atau Mr Kaamatan 2022.

Acara itu menjadi platform untuk pereka fesyen tempatan untuk menunjukkan bakat mereka dalam mencipta pakaian formal kontemporari untuk lelaki yang mengekalkan ciri tradisi.

Pakaian kontemporari moden yang disesuaikan khas untuk majlis itu dipakai oleh 45 peserta Bubazoi Tavantang.

Joniston turut menggesa pereka tempatan untuk mengekalkan daya cipta mereka dan mewujudkan tanggapan pakaian tradisional kontemporari yang boleh bersaing dengan sektor fesyen di luar Sabah.

“Adalah menjadi hasrat kita agar rekaan kontemporari ciri tradisional Sabah dipamerkan bukan sahaja di dalam negara tetapi juga di luar negara,” katanya sambil menggalakkan pereka untuk terus mempamerkan idea baharu dalam bidang fesyen yang boleh diaplikasikan pada masa hadapan.

Turut hadir Timbalan Setiausaha Tetap II Kementerian Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar Alicia Sion; Pengurus Besar Lembaga Kebudayaan Sabah Mackey Apison; dan Pengerusi Jawatankuasa Mr Kaamatan 2022 Casey Jovial.

RELATED ARTICLES
Isu tempatan

Lapan finalis berentap dalam kategori remaja MTHQ

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya