Najib tolak cadangan Anwar selesai isu harga ayam, minyak sawit 

Langgani saluran TELEGRAM kami untuk berita terkini
Read Time:1 Minute, 41 Second

CYBERJAYA —Bekas perdana menteri Dato Seri Najib Razak menolak cadangan Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim untuk menyelesaikan krisis ayam dan minyak sawit semasa di negara ini, dengan mengatakan ia tidak boleh dilaksanakan.

“Cadangan ini adalah contoh kenyataan populis tetapi sebenarnya tak masuk akal, tak akan selesai masalah malah akan memburukkan keadaan,” katanya di Facebook.

Najib berkata, cadangan Anwar untuk mengehadkan eksport sawit tidak akan menyelesaikan isu kenaikan harga minyak masak di negara ini.

“Negara jiran Indonesia telah cuba kaedah ini tetapi terpaksa ‘U-turn’ apabila lambakan minyak sawit menjadi kritikal sehingga perlu menurunkan cukai eksport untuk menggalakkan eksport bagi mengurangkan lambakan.

“Akhirnya, harga buah tandan segar tempatan dan minyak sawit dunia menjunam teruk,” katanya.

Katanya, kerajaan sebaliknya mesti memastikan pengilang tempatan tidak menghentikan pengeluaran akibat stok tinggi dan harga sawit yang menjunam.

Bagi minyak sawit paket bersubsidi pula, Najib berkata, ia bukan masalah bekalan tidak cukup kerana kerajaan membekal sebanyak 60,000 tan minyak masak sebulan.

“Masalah yang perlu diselesaikan ialah ketirisan, penyeludupan serta penyalahgunaan minyak masak paket bersubsidi oleh syarikat komersial dan kilang,” katanya.

Najib turut mengkritik cadangan Anwar supaya kerajaan bertindak terhadap pembekal ayam, susulan kenaikan harga ayam.

Selasa lalu, Anwar menggesa kerajaan mengambil tindakan terhadap pembekal ayam yang tidak berprinsip, bukannya peruncit dan pemborong susulan kenaikan harga ayam.

“Dia tuduh penternak ayam sedang menyimpan stok ayam dan sengaja tidak membekal kepada pasaran supaya harganya tinggi.

“Jadi, cadangan Anwar untuk kerajaan untuk menyerbu dan menyekat penternak ayam tidak akan berhasil dan hanya akan mengurangkan bekalan ayam dan menaikkan harga,” katanya.

Najib kemudiannya membidas kerajaan pimpinan Perikatan Nasional (PN) sebelum ini, yang diketuai bekas perdana menteri Muhyiddin Yassin dengan berkata, mereka tidak melakukan apa-apa untuk menghalang kenaikan harga ayam.

“Biarpun itu, keadaan di Malaysia diburukkan lagi oleh langkah tidak bijak kerajaan PN dahulu untuk mengawal harga ayam tanpa menyelesaikan punca utama iaitu kenaikan harga dedak, kekurangan tenaga kerja dan kenaikan harga elektrik.

Akibatnya ramai penternak berhenti operasi atau mengurangkan pengeluaran sebab dipaksa mengalami kerugian dengan menjual ayam pada harga di bawah kos ternakan,” katanya.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *