Sabah jangka FDI akan melepasi RM7 bilion tahun ini – Hajiji

Langgani saluran TELEGRAM kami untuk berita terkini
Read Time:2 Minute, 22 Second

KOTA KINABALU: Pelaburan langsung asing (FDI) Sabah berada dalam aliran meningkat dan dijangka melepasi paras RM7 bilion apabila pelaburan berimpak tinggi diambil kira pada tahun ini.

Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor berkata, dari Januari 2022 hingga Ogos 2022, Sabah telah memperoleh pelaburan asing bernilai RM5.1 bilion yang mewakili peningkatan daripada pelaburan asing bernilai RM4.4 bilion diperoleh pada Jun tahun lepas.

“Ia berkesan dan meletakkan Sabah sebagai yang ketiga terbesar dalam pelaburan asing di Malaysia,” katanya pada majlis makan malam yang dianjurnya untuk Majlis Duta Besar Arab di Pusat Konvensyen Antarabangsa Sabah (SICC) di sini, malam tadi.

Hajiji yang juga Menteri Kewangan berkata, Sabah mendorong momentum ini dan beliau yakin Sabah akan kekal sebagai destinasi menarik untuk pelaburan.

“Saya telah menegaskan sejak awal lagi bahawa kita mahu menjadi mesra pelabur dan kita akan mengurangkan semua halangan untuk memudahkan semua pelaburan,” katanya.

Dalam hal ini, Hajiji menjemput Majlis Duta Besar Arab untuk mempertimbangkan Sabah di mana Kerajaan Negeri telah mewujudkan persekitaran yang kondusif untuk pelaburan.

Delegasi Majlis Duta Besar Arab terdiri daripada sembilan diplomat yang diketuai oleh Duta Besar Republik Yaman ke Malaysia, Dr Adel Mohamed Ali Ba Hamid.

Diplomat lain Duta Somalia ke Malaysia, Abukar Abdi Osman, Duta Emiriah Arab Bersatu ke Malaysia Khalid AlGhaith, Duta Arab Saudi ke Malaysia Mahmoud Hussein Saeed Qattan, Duta Jordan ke Malaysia Thamer Abdalla Mohammad Adwan, Duta Besar Palestin ke Malaysia Walid Abu Ali, Duta Besar Qatar ke Malaysia Fahad Yousef Kafoud, Duta Besar Libya ke Malaysia Mohamed A.M. Attia dan Kuasa Usaha Republik Sudan di Malaysia Omer Mahgoub Ahmed Oushek.

Dalam rekod, Ketua Menteri berkata perdagangan Malaysia dengan beberapa negara Arab adalah baik.

“Sebagai contoh, jumlah perdagangan Malaysia dengan Negara Qatar meningkat sebanyak 130.2 peratus kepada RM2.87 bilion berbanding RM1.25 bilion untuk tempoh yang sama pada 2021.

“Begitu juga, jumlah perdagangan Malaysia dengan Arab Saudi meningkat sebanyak 116.7 peratus kepada RM16.98 bilion berbanding RM7.84 bilion (USD1.91 bilion) untuk tempoh yang sama pada 2021.

“Esok, diplomat akan dapat mendengar secara langsung daripada Invest Sabah Berhad, cabang pelaburan negeri mengenai potensi besar Sabah dan peluang pelaburan yang luas. Saya harap taklimat ini akan memberi gambaran yang lebih mendalam untuk meneroka kerjasama dan membina perkongsian menang-menang,” katanya.

Sementara itu, Dr Adel Mohamed Ali Ba Hamid dalam ucapan pendahuluan menggambarkan lawatan mereka ke Sabah adalah bersejarah.

“Selepas Covid-19 yang melanda seluruh dunia, kami percaya masa yang sesuai untuk kami berganding bahu dan membantu mengatasi kesan wabak itu,” katanya.

Dr Adel berkata dalam hal ini, Majlis Duta Besar Arab di Malaysia memutuskan untuk melawat negeri-negeri dalam negara termasuk Sabah dan mencari peluang perniagaan.

Majlis makan malam itu turut hadiri Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan Datuk Seri Masidi Manjun, Menteri Tugas-Tugas Khas Datuk Arifin Arif, Setiausaha Kerajaan Negeri Datuk Seri Safar Untong, pembantu menteri dan wakil rakyat.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *