HomeUtamaPeranan institusi pengajian tinggi penting dalam menjayakan pelaksanaan Pelan SMJ

Peranan institusi pengajian tinggi penting dalam menjayakan pelaksanaan Pelan SMJ

Read Time:2 Minute, 48 Second

TAWAU: Institusi pengajian tinggi memainkan peranan penting dalam memastikan pelan pembangunan Hala Tuju Sabah Maju Jaya (SMJ) mencapai matlamatnya.

Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor berkata, beliau memetik projek Ferti-Chillipreneur Komuniti Lestari (FCPKL) di Universiti Teknologi Mara (UiTM) Sabah, Kampus Tawau sebagai contoh yang boleh membantu untuk merealisasikan hasrat Kerajaan Negeri untuk membangunkan negeri dan rakyatnya melalui bidang pertanian, salah satu daripada tiga teras utama SMJ.

Hajiji melihat penanaman cili menggunakan teknologi pintar secara fertigasi di bawah program tersebut. – Foto ihsan JKM

Berucap pada majlis penyampaian surat tawaran kepada peserta FCPKL di UiTM Sabah, Kampus Tawau di sini hari ini, Hajiji berkata komitmen UiTM untuk menyumbang kepada masyarakat melalui pemindahan ilmu dan perkongsian teknologi pintar khususnya kepada kumpulan B40 patut diberi pujian.

“Penglibatan pelajar secara langsung sebagai jurulatih boleh menyemai minda pertanian moden melalui transformasi pertanian ke arah yang lebih berteknologi tinggi, dinamik dan berdaya saing secara global.

“Ini bertepatan dengan matlamat utama projek itu, iaitu menggunakan teknologi pintar dalam penanaman cili secara fertigasi. Projek ini memberikan penekanan penuh kepada agenda pertanian moden dengan menggunakan pangkalan data, teknologi pertanian pintar dan Internet of Things,” katanya.

Hajiji berkata, modal insan yang progresif dan berkualiti adalah salah satu faktor yang menyokong transformasi dan pemodenan industri pertanian bagi membantu meningkatkan produktiviti, pemprosesan dan pemasaran yang lebih sistematik sertamemastikan bekalan makanan domestik mencukupi dan untuk eksport.

“Kerajaan Negeri berharap projek itu akan mewujudkan limpahan ekonomi tambahan kepada pekerjaan untuk penduduk tempatan dan kawasan berhampiran,” katanya.

Program dua tahun itu melibatkan 120 peserta khususnya ibu bapa tunggal, pesara tentera, orang berkeperluan khas dan siswazah menganggur yang mengusahakan tanah seluas 100 ekar.

Hajiji memuji kumpulan penyelidik UiTM Sabah – LESTARI (Leading Edge Technology Applications for Robust Impact) untuk memulakan projek bernilai RM7.5 juta diperoleh melalui Dana Pembangunan Usahawan Bumiputera (DPUB). UiTM Sabah juga telah menandatangani Memorandum Perjanjian dengan TERAJU (Unit Peneraju Agenda Bumiputera) untuk kerjasama strategik.

“Kerajaan Negeri Gabungan Rakyat Sabah – Barisan Nasional (GRS-BN) komited dengan agenda pembangunan untuk rakyat dan negeri, khususnya melalui pertanian yang telah memperuntukkan RM561.81 juta dalam Bajet 2022 untuk sektor ini,” katanya.

Katanya, beberapa kejayaan telah pun dicapai dalam mempertingkatkan sektor pertanian negeri antaranya, projek tanaman kelapa hasil tinggi seluas 2,000 hektar dilancarkan di Paitan, Beluran pada Mac tahun ini. Setelah beroperasi sepenuhnya, projek kelapa hasil tinggi, pelaburan berimpak tinggi di bawah pelan SMJ, dijangka menjana RM1.2 bilion setiap tahun dan menyediakan 4,000 pekerjaan untuk penduduk tempatan.

“Pemerkasaan agenda Bumiputera dan Keluarga Malaysia adalah antara matlamat utama lima tahun, Rancangan Malaysia Ke-12 mensasarkan 15 peratus sumbangan daripada perusahaan Bumiputera mikro, kecil dan sederhana kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) menjelang 2025.

“Sebanyak RM11.4 bilion telah diperuntukkan pada 2022 untuk memastikan Bumiputera agenda pemerkasaan diberi keutamaan untuk merapatkan jurang antara kaum di Malaysia,” katanya.

Daripada jumlah itu, beliau berkata RM4.8 bilion diperuntukkan untuk pelaksanaan kapasiti program pembinaan dan pembiayaan perniagaan.

“Objektif ini adalah selaras dengan pelan keempat dan kelima Sabah Maju Jaya 1.0 untuk meningkatkan ekonomi rakyat dan membina modal insan khususnya masyarakat tempatan di Sabah,” katanya.

Turut hadir Setiausaha Kerajaan Negeri Datuk Seri Safar Untong, Naib UiTM Canselor Prof Datuk Ts Dr Roziah Mohd Janor, Ketua Pegawai Eksekutif Teraju Datuk Md Silmi Abdul Rahman, Pembantu Menteri Kewangan Datuk Nizam Titingan, Pembantu Menteri Belia dan Sukan Andi Muhammad Suryady Bandy dan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Balung, Hamidd @ Hamid Awang.

RELATED ARTICLES
Utama

Malaysia: Rakyat Derita Kesihatan Mental  

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya