HomeUtamaSAYAP dapat sokongan Kerajaan Negeri

SAYAP dapat sokongan Kerajaan Negeri

Read Time:2 Minute, 29 Second

KOTA KINABALU: Penubuhan Yayasan Usahawan Muda dan Profesional Sabah (SAYAP) adalah petanda baik dengan hasrat Kerajaan Negeri untuk membina modal insan berkualiti melalui inisiatif Hala Tuju Sabah Maju Jaya, kata Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor.

“Saya gembira mengetahui bahawa SAYAP terdiri daripada golongan profesional dan usahawan daripada pelbagai industri seperti Minyak dan Gas, Teknologi Digital, Ekonomi dan Kewangan, Perubatan, Pembinaan dan Seni Bina, Tenaga Mampan dan Boleh Diperbaharui, Usahawan Sosial serta penjawat awam negeri yang muda.

“Sebahagian besar daripada anda sudah berjaya dengan sendirinya justeru saya sangat menyokong pembentukan SAYAP sebagai kumpulan bebas untuk menyumbang kepada pembangunan Sabah. Bagus!”, katanya pada majlis pelancaran SAYAP di Hotel Marriot di sini hari ini.

Dalam ucapannya yang disampaikan oleh Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan Datuk Seri Masidi Manjun, Ketua Menteri berkata beliau kagum dengan inisiatif ini dan semangat sekumpulan anak muda Sabah yang telah pulang sama ada bekerja atau belajar di luar negara dan yang ingin menyumbang secara sukarela dan mengambil bahagian dalam pembangunan dari Sabah.

“Saya memuji dan menyokong inisiatif SAYAP untuk memulakan dan memberikan suara kepada generasi profesional dan usahawan Sabah yang akan datang ini.

“Saya gembira mendengar bahawa SAYAP berhasrat untuk menjadi jambatan antara agensi kerajaan negeri dan merentasi sektor swasta dan industri sambil menyokong pelan pembangunan Hala Tuju Sabah Maju Jaya (SMJ).

“Saya ingin mendengar daripada SAYAP dan semua anak muda Sabah dan juga menawarkan platform di mana anda boleh memperkasakan profesional dan usahawan muda lain untuk menyumbang kepada pembangunan negeri,” katanya.

Hajiji berkata Sabah mempunyai penduduk kedua terbesar di Malaysia, bermakna ia mempunyai kumpulan besar bakat dan pelanggan berpotensi.

“Namun begitu, kerajaan negeri mengakui isu penting brain drain. Sebagai ketua eksekutif negeri, saya telah menekankan dan mengutamakan kepentingan modal insan dan memasukkannya sebagai salah satu teras utama pelan pembangunan Hala Tuju Sabah Maju Jaya.

“Kami komited untuk membasmi ‘brain drain’ dan membina kekuatan serta kemahiran melalui pelbagai inisiatif yang telah kami laksanakan,” katanya.

Hajiji yang juga Menteri Kewangan berkata RM175.61 juta telah diperuntukkan dalam bajet tahun depan untuk pembangunan modal insan dan ICT melalui pelbagai inisiatif untuk merangsang minat pelajar dalam Sains, Teknologi dan Inovasi (STI) dan Sains,Teknologi, Kejuruteraan dan Matematik (STEM), antara lain.

Katanya, peruntukan ini juga akan melibatkan dan merapatkan jurang digital di kawasan luar bandar untuk meluaskan liputan digital dan merangsang transformasi digital di Sabah.

Tambahnya, pembangunan ICT di Sabah juga akan diberi penekanan dan Pusat Kemahiran dan Teknologi Sabah akan memperkenalkan inisiatif untuk membangun dan menyokong pembangunan industri digital sambil meneruskan latihan teknologi Revolusi Industri 4.0 sepanjang tahun hadapan.

Pada masa yang sama, Pusat Ekonomi Kreatif dan Inovasi Sabah juga akan diteruskan programnya untuk memastikan bakat modal insan Sabah terus dipertingkatkan.

Satu lagi pencapaian dalam usaha membangunkan modal insan Sabah ialah pemeteraian Memorandum Persefahaman (MoU) antara Universiti Teknologi Petronas dan Universiti Kolej Yayasan Sabah (UCSF) pada Oktober tahun ini.

Melalui kerjasama itu, beliau berkata UCSF akan menawarkan kursus berasaskan Minyak dan Gas di kampusnya bagi melahirkan lebih ramai pelajar tempatan dalam pelbagai bidang dalam sektor ini.

RELATED ARTICLES
Utama

DUN Sabah : SDB agresif dalam usaha struktur, pulihkan hutang lapuk

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya