PBS fokus penuhi keperluan generasi muda, teruskan perjuangan tuntut hak MA63

Langgani saluran TELEGRAM kami untuk berita terkini
Read Time:2 Minute, 43 Second

PENAMPANG: Parti Bersatu Sabah mengalihkan fokusnya dan menekankan program untuk memenuhi keperluan generasi muda.

Presidennya Datuk Seri Dr Maximus Ongkili berkata, ia akan diletakkan di bawah sayap Pergerakan Belia Bersatu (BYM) dalam usaha menarik minat pengundi baharu, khususnya lepasan sekolah.

“Golongan belia memainkan peranan besar semasa Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU15) lalu, justeru perlu penstrukturan semula dan pengalihan fokus parti khususnya kepada generasi muda.

“Kami bercadang untuk melaksanakan program hands-on untuk golongan muda dalam peranan kepimpinan dan penglibatan praktikal bersama pemimpin parti kami. Malah, terdapat beberapa aktiviti sedia ada turut dijalankan di bawah BYM dan Akademi Kepimpinan Bersatu (Akademi Kepimpinan Bersatu – AKB), yang akan direka bentuk semula untuk memenuhi senario politik semasa,” katanya.

Bercakap semasa mesyuarat Majlis Tertinggi PBS di ibu pejabatnya, di sini, pada Khamis, beliau menambah PBS juga akan meneruskan perjuangannya untuk menuntut hak negeri dan rakyat seperti yang termaktub di bawah Perjanjian Malaysia 1963 (MA63).

“Kita berharap dapat mengadakan lebih banyak mesyuarat awam merangkap seminar, dan dewan bandaran mengenai perkara-perkara tertunggak di bawah MA63. Kali ini ia bukan sahaja mengenai mendidik orang ramai tentang hak tetapi setelah mendapatkan hak kita, dan bagaimana hak tersebut dapat meningkatkan kehidupan rakyat Sabah. , terutamanya dalam bidang pendidikan, kesihatan, perubahan ekonomi, keselamatan dan autonomi budaya dan agama dalam cara kita menjalani kehidupan di dalam Persekutuan.

“Hanya menjamin dan memelihara hak sahaja tidak mencukupi. Perkara-perkara penting yang belum selesai itu termasuk isu-isu seperti pembayaran balik 40 peratus, semakan dan pembayaran balik geran khas dan tunggakan yang pada masa ini hanyalah penyelesaian sementara,” tegasnya.

Beliau menambah bahawa isu lanjut termasuk mahkamah Borneo, pelantar benua dan bahagian lima peratus kepada Sabah dan Sarawak mengenai Akta Pembangunan Petroleum 1974 (PDA) dan implikasi status sama rata dalam perkongsian hasil dan belanjawan tahunan.

“Setakat ini, perkara ini belum ditangani. Kita perlu memastikan bahawa hak ini boleh ditukar kepada autonomi dalam pendidikan, kesihatan dan kemajuan ekonomi,” tegasnya.

Mengenai perkembangan lain, Ongkili, yang merupakan bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Sabah dan Sarawak), berkata perkara berkaitan MA63 mesti dibincangkan secara menyeluruh.

“Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim baru-baru ini berkata perkara berkaitan MA63 yang dipersetujui untuk dipulihkan boleh dilaksanakan tanpa mendapat persetujuan daripada Jawatankuasa Kabinet.

“Masalahnya kebanyakan perkara yang berkaitan dengan hak negeri tidak begitu mudah. Ia berkait dengan beberapa isu lain yang berkaitan terutamanya soal undang-undang, dasar dan pelaksanaan. Jadi ia tidak boleh dikendalikan secara berasingan.

“Berdasarkan pengalaman saya (sebagai Menteri), kita perlu libatkan setiap perkara dengan beberapa kementerian yang berkaitan sebab sebelum ini sukar untuk memulihkan hak tersebut adalah kerana dalam hal pelaksanaan, sektor berkaitan itu perlu bertindak secara persefahaman.

“Sebelum ini, sangat sedikit yang boleh dicapai dalam pemulihan hak kerana akan ada kementerian atau jabatan lain yang akan membantah usaha itu untuk memulihkan hak kepada negeri ini.

“Kami telah mencubanya pada masa lalu dan mendapati bahawa satu-satunya cara untuk menyelesaikan masalah itu ialah membentuk satu jawatankuasa tunggal, di mana semua orang duduk dan membuat keputusan bersama-sama berhubung pelaksanaan,” katanya.

Menyahut bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Parlimen dan Undang-undang) Datuk Seri Wan Junaidi Tuanku Jaafar, Maximus berkata hak Sabah dan Sarawak, serta rakyat Malaysia Timur tidak boleh dipulihkan dengan bekerja secara berasingan.

“Kita perlu bergerak secara serentak dan bersetuju bekerjasama untuk menyelesaikan isu hak tersebut,” tegas Maximus.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *