HomeUtamaHuazong alu-alukan gesaan PPIM untuk pengiktirafan UEC ke dalam sistem pendidikan Malaysia

Huazong alu-alukan gesaan PPIM untuk pengiktirafan UEC ke dalam sistem pendidikan Malaysia

Read Time:2 Minute, 0 Second

KUALA LUMPUR: Gabungan Persatuan-Persatuan Cina Malaysia (Huazong) mengalu-alukan dan bersetuju sepenuhnya dengan kenyataan Datuk Nadzim Johan, Presiden Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), kerana mencadangkan agar penyertaan sebahagian daripada Sijil Peperiksaan Bersama (UEC) ke dalam sistem pendidikan negara yang akan memberi manfaat kepada Malaysia.

Presidennya, Tan Sri T.C Goh berkata kenyataan Nadzim adalah wajar dan selari dengan persediaan berbilang kaum di negara ini. Beliau berharap ia diterima dan disokong oleh pertubuhan lain yang berkongsi idea yang sama, terutamanya daripada masyarakat bukan Cina.

Beliau bagaimanapun menegaskan bahawa perkara tersebut perlu dibincangkan secara serius atas dasar menggalakkan sistem pendidikan berbilang kaum dan budaya, dan bukan untuk dipolitikkan atau didakwa oleh mana-mana pihak.

Goh yang juga Presiden Persekutuan Persatuan Cina Sabah (FCAS) mengulas kenyataan Nadzim yang disiarkan dalam akhbar harian berbahasa Melayu, Berita Harian, baru-baru ini. Goh bersetuju dengan kenyataan Nazdim bahawa: “Sebagai rakyat Malaysia, kita harus mencari persamaan di antara kita, bukannya perbezaan di antara kita. Apa salahnya anak-anak kita belajar bahasa Mandarin?…kerajaan sekurang-kurangnya harus mempertimbangkan untuk menerima sebahagian UEC, terutamanya untuk mata pelajaran seperti pendidikan bahasa, matematik dan sains.”.

“Apa salahnya mempelajari bahasa tambahan? Tidak mengapa untuk belajar bahasa Arab. Lagipun, ia adalah ilmu untuk anak-anak kita. Mari kita berhenti memecahbelahkan negara kita lebih jauh, dan mula mencari persamaan kita, dan persamaan antara UEC dan SPM adalah pendidikan,” hujahnya.

Tambahnya, jika diberi kuasa untuk membuat keputusan, beliau akan mewajibkan pelajar di negara ini juga mempelajari bahasa Mandarin dan Tamil, selain bahasa Melayu dan Inggeris.

Beliau memetik Sijil Am Antarabangsa Pendidikan Menengah (IGSCE) yang diiktiraf di peringkat antarabangsa sebagai contoh, di mana ia ditawarkan oleh beberapa Maktab Rendah Sains Mara (MRSM).

Goh turut memuji sikap terbuka Nadzim, terutamanya kerana mengatakan bahawa penerimaan UEC tidak boleh dianggap sebagai tindakan melupakan atau meninggalkan bangsa dan agama, kerana pendidikan sepatutnya mendidik seseorang menjadi celik dan progresif, dan bukannya sebaliknya.

Beliau menegaskan bahawa, isu pengiktirafan UEC yang berterusan harus ditangani dengan sewajarnya berdasarkan pendidikan dan asas profesional, dan bukan untuk dihina atau dipolitikkan oleh mana-mana pihak.

Selain itu, beliau juga mengalu-alukan dan menyokong jaminan Menteri Pengangkutan, Anthony Loke bahawa, ‘kerajaan perpaduan’ yang baru dibentuk akan berusaha untuk memelihara dan membangunkan lagi sistem pendidikan pelbagai aliran sedia ada, termasuk sekolah-sekolah bebas Cina di Malaysia.

Loke memberi jaminan demikian ketika berucap pada majlis makan malam anjuran Chong Hwa Independent High School, di Kuala Lumpur, baru-baru ini.

RELATED ARTICLES
Utama

Mangsa samun ditetak, patah tulang, luka lengan kanan dan kiri

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya