Datuk Seri Hajiji Noor

GLC negeri mesti manfaatkan dasar mesra pelabur SMJ, memacu pertumbuhan ekonomi Sabah – Hajiji

Langgani saluran TELEGRAM kami untuk berita terkini
Read Time:1 Minute, 27 Second

KOTA KINABALU: Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor menggesa syarikat berkaitan kerajaan (GLC) untuk memanfaatkan sepenuhnya dasar mesra pelabur Kerajaan Negeri di bawah Hala Tuju Sabah Maju Jaya (SMJ) untuk memacu pertumbuhan ekonomi Sabah.

Menurutnya, pendekatan itu telah menyebabkan Sabah mencapai RM12 bilion dalam pelaburan asing dan RM942 juta dalam pelaburan domestik serta mewujudkan lebih 5,000 pekerjaan dalam tempoh dua tahun bermula September 2020.

Hajiji yakin dengan pengalaman dan kredibiliti sedia ada, GLC mempunyai apa yang diperlukan untuk bergerak ke hadapan dalam perniagaan mereka dan menyumbang terus kepada aspirasi SMJ.

Bagi pihaknya, beliau berkata Kerajaan Negeri akan meningkatkan kapasiti dan menggalakkan penglibatan GLC dalam industri minyak dan gas, mineral, pertanian, akuakultur dan sumber marin.

“Kekayaan sumber asli Sabah mesti dipermodalkan untuk menjana hasil optimum dan pertumbuhan ekonomi melalui penglibatan GLC negeri dalam sektor perindustrian,” katanya pada Majlis Makan Malam Jubli Emas Perbadanan Kemajuan Ekonomi Sabah (Sedco) di Pusat Konvensyen Antarabangsa Sabah (SICC) di sini malam ini.

Ucapan beliau disampaikan oleh Timbalan Ketua Menteri merangkap Menteri Pembangunan Perindustrian Datuk Seri Dr Joachim Gunsalam.

Hajiji berkata Sedco, sebagai agensi tertua di Sabah yang berperanan untuk merangsang pemulihan ekonomi, meningkatkan ekonomi rakyat dan membina sumber modal insan negeri perlu memastikan ia kekal relevan dan lebih berdaya saing selaras dengan
permintaan ekonomi semasa.

Beliau turut mengakui ia bukan satu tugas yang mudah terutama selepas pandemik Covid-19 dua tahun lalu tetapi ia adalah cabaran yang perlu dihadapi oleh Sedco.

“Saya percaya ia boleh dilakukan dengan dedikasi, kebijaksanaan, visi dan idea baharu daripada pengurusannya. Komitmen setiap individu perlu sentiasa digerakkan secara bersepadu dan proaktif untuk mencapai semua objektif yang dihasratkan,” katanya.

Hajiji juga yakin penglibatan Sedco dalam pelbagai sektor seperti pembuatan, perkhidmatan, pembangunan hartanah dan keusahawanan akan terus menjadi pemangkin kepada pertumbuhan ekonomi Sabah.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *