Aktiviti memerhati burung memantapkan sektor pelancongan luar bandar – Joniston

Langgani saluran TELEGRAM kami untuk berita terkini
Read Time:1 Minute, 44 Second

KOTA KINABALU: Kawasan luar bandar Sabah menjanjikan peluang besar sebagai kawasan tumpuan burung, ia membuka peluang pendidikan dan ekonomi baharu kepada masyarakat setempat.

Pembantu Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar Datuk Joniston Bangkuai berkata, memerhati burung adalah aktiviti yang sangat baik untuk disepadukan ke dalam inisiatif pelancongan berasaskan komuniti yang akan menarik pengunjung baharu ke luar bandar.

Beliau berkata, peminat aktiviti itu sanggup terbang ke seluruh negara malah ke tempat terpencil untuk melihat satu spesies burung yang jarang ditemui, justeru masyarakat luar bandar harus memanfaatkan peluang itu sebaik mungkin dengan memanfaatkan pasaran memerhati burung.

“Penduduk kampung mempunyai kepakaran tempatan mengenai spesies burung yang tersendiri yang boleh dilihat di kawasan mereka. Mereka boleh menawarkan perkhidmatan juru pandu memerhati burung selain aktiviti biasa dan ini juga salah satu cara untuk menggalakkan orang ramai tinggal lebih lama di luar bandar,” katanya.

Joniston, yang juga pengerusi Lembaga Pelancongan Sabah, berkata kawasan luar bandar dan flora dan faunanya yang masih belum rosak menyediakan tempat persembunyian yang bagus untuk burung, sambil menambah Sabah adalah rumah kepada lebih 600 spesies burung yang berbeza.

Pada Jumaat, Persatuan Pemerhati Burung Sabah bertemu dengan Joniston untuk membincangkan program 2023 mereka yang diunjurkan, yang termasuk bengkel dan pertandingan fotografi antara lain.

Rombongan persatuan itu diketuai oleh presiden Roger Rajah, turut membincangkan potensi kerjasama dalam projek perintis di Kiulu dan bahagian lain di Sabah, khususnya mengenai mengadakan bengkel untuk menyebarkan pengetahuan mengenai burung kepada penduduk luar bandar yang menjalankan perniagaan pelancongan berasaskan komuniti.

Joniston menyatakan sokongan terhadap cadangan itu dan menyatakan bahawa Lembaga Pelancongan Sabah akanmembantu dengan mana-mana projek yang membawa faedah kepada masyarakat luar bandar dan pelancongan, sambil turut mencadangkan agar Persatuan itu bekerjasama dengan Persekutuan Persatuan Pelancongan Luar Bandar Sabah.

Di Kiulu, menurut Naib Presiden Persatuan Pemerhati Burung Sabah Ron Pudin, merupakan lokasi yang sesuai untuk projek perintis itu kerana, walaupun merupakan destinasi eko-pelancongan yang mantap, tidak ramai yang mengunjungi kampung untuk aktiviti memerhati burung.

Beliau turut memaklumkan bahawa anggota mereka menemui spesies burung terancam di Kiulu awal tahun ini, seterusnya menekankan keperluan untuk penyelidikan burung di kawasan itu dan program kesedaran masyarakat.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *