HomeLuar negaraChina berjaya mengklon "Lembu Super"

China berjaya mengklon “Lembu Super”

Read Time:1 Minute, 28 Second

AGENSI

BEIJING: Penyelidik China berjaya mengklon tiga ‘lembu super’ yang berupaya menghasilkan 18,000 liter susu setiap tahun dan lebih 100,000 liter susu sepanjang hidup haiwan itu.

Dengan inovasi itu, ia dapat membantu mengurangkan kebergantungan republik itu terhadap import produk tenusu.

Menurut seorang pakar terbabit dengan eksperimen itu, walaupun lembu berkenaan diklon, susu yang dihasilkan tiada beza dengan lembu asal.

Jelasnya, sebaik anak lembu yang diklon mencapai umur dua tahun, haiwan itu boleh mula menghasilkan susu untuk pasaran.

Untuk mengklon haiwan itu, saintis dari Universiti Sains, Teknologi Pertanian dan Perhutanan Northwest mengambil sel somatik dari telinga lembu baka Holstein Frisian Belanda.

Berdasarkan kenyataan daripada universiti terbabit, baka lembu berkenaan sangat produktif dan dijadikan lembu pengganti.

Teknik yang dikenali sebagai pemindahan nuklear sel somatik adalah sama digunakan untuk mencipta kambing biri-biri Dolly pada 1996, mamalia klon pertama dunia.

Tiga anak lembu itu dilahirkan di bandar Lingwu, wilayah autonomi Ningxia Hui.

Anak lembu pertama dilahirkan pada 30 Disember lalu melalui kaedah pembedahan mempunyai berat 56.7 kilogram (kg) dan berkongsi bentuk dan corak sama seperti lembu yang diklonkan.

Selepas mencapai kematangan, lembu klon itu dijangka dapat menghasilkan sebanyak 18,000 liter susu setahun.

Sebagai perbandingan, purata lembu di Amerika Syarikat (AS) menghasilkan sekitar 12,000 liter susu setiap tahun berdasarkan data Jabatan Pertanian AS.

Mengulas lanjut, ketua saintis projek itu, Jin Yaping, berkata pengklonan ‘lembu super’ membolehkan China memelihara lembu baka tenusu terbaik selain dapat mengelakkan risiko biosekuriti hasil kegiatan mengimport lembu hidup dari negara lain.

“Kami merancang menternak 1,000 lembu super dalam masa dua hingga tiga tahun. Ini akan memberikan kunci sokongan utama dalam menghasilkan lembu ternakan sendiri dan lembu tenusu, sekali gus mengurangkan kebergantungan China terhadap pengimportan lembu,” katanya sambil menjelaskan republik itu mengimport kira-kira 70 peratus lembu tenusu. 

RELATED ARTICLES
Luar negaraSukan

Klopp Berang Dengan Wartawan ?

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya