Saya hairan dan ianya tanpa pengetahuan kementerian saya – Phoong Jin Zhe

Langgani saluran TELEGRAM kami untuk berita terkini
Read Time:1 Minute, 51 Second

KOTA KINABALU: Menteri Sabah yang bertanggungjawab dalam projek industri berimpak tinggi mengakui beliau hairan terhadap pengumuman baru-baru ini mengenai pelaburan bernilai berbilion ringgit termasuk taman industri antarabangsa.

Menteri Pembangunan Industri dan Keusahawanan Phoong Jin Zhe berkata kumpulan pelabur yang membuat pengumuman itu adalah misteri baginya, dan beliau mengakui bahawa kementeriannya “terkejut” dengan pelaburan tersebut.

“Sebagai menteri yang bertanggungjawab dalam pembangunan industri, saya hairan dengan beberapa projek bernilai berbilion ringgit yang diumumkan dalam media tanpa pengetahuan kementerian saya,” katanya dalam kenyataannya di sini pada hari Khamis.

“Selain itu, salah satu ‘projek’ yang diumumkan adalah pembinaan taman industri antarabangsa. Namun, kementerian saya dan saya sendiri tidak diberitahu mengenai sebarang butir-butir mengenai idea ini… ini adalah tidak masuk akal dan tidak sesuai,” tambah beliau.

Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor sebelum ini mengeluarkan kenyataan pada hari Khamis, merujuk kepada pertemuan dengan kumpulan pelabur, dan menyatakan bahawa tiada keputusan telah dibuat mengenai projek yang dicadangkan kepada kerajaan negeri oleh kumpulan itu.

Dilaporkan bahawa kumpulan pelabur itu telah berjumpa dengan Hajiji dan mencadangkan kepada kerajaan negeri untuk menubuhkan taman industri antarabangsa dan pelabuhan baru di Kimanis, yang terletak di barat daya Sabah, dengan nilai pelaburan bernilai berbilion ringgit.

Dalam pada itu, Phoong turut menyatakan sokongan penuhnya terhadap pendirian Menteri kewangan Sabah, Datuk Seri Masidi Manjun mengenai kumpulan-kumpulan yang membuat pengumuman besar dan mengandaikan penyertaan kerajaan dalam inisiatif mereka.

Beliau menyatakan bahawa tindakan Masidi itu betul dan menambah bahawa sebarang niat pelaburan perlu dinilai dan disaring sekurang-kurangnya oleh Kementerian Pembangunan Industri dan Keusahawanan di peringkat negeri terlebih dahulu sebelum diumumkan.

“Di bawah kementerian saya untuk pelaburan berkaitan tinggi bernilai berbilion ringgit, kami mempunyai pasukan tugas yang kuat dan berdaya tahan yang diketuai oleh Setiausaha Tetap Datuk Thomas Logijin.

Mereka diberi tugas untuk menyelidik keperluan dan keperluan pelaburan berkenaan,” katanya.

Pada masa yang sama, Phoong menambah, kementeriannya akan membantu para pelabur untuk melalui proses yang diperlukan.

“Sama seperti bagaimana syarikat Korea Selatan SK Nexilis dan syarikat China Kibing Solar telah memohon apabila mereka mengutarakan minat mereka untuk melabur di Sabah.

“Kerajaan Sabah menyambut baik sebarang pelabur untuk melabur di Sabah. Kami berkomitmen untuk mencipta persekitaran yang mesra perniagaan, cekap dan efektif untuk pelaburan.

“Namun, semua pelaburan atau pengumuman harus melalui agensi yang betul,” katanya.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *