North Borneo Race menyerlahkan tapak bersejarah di Bandaraya Kota Kinabalu

Langgani saluran TELEGRAM kami untuk berita terkini
Read Time:1 Minute, 35 Second

KOTA KINABALU: Satu acara pertandingan berpasukan perlumbaan akan berlangsung pada September ini akan mengetengahkan bangunan atau tapak bersejarah di sekitar bandaraya Kota Kinabalu.

Anjuran Kelab Olahraga KSRun, acara larian yang dikenali North Borneo Race ini terhad kepada 70 pasukan sahaja dan setiap satu pasukan terdiri daripada empat orang peserta.

Perlumbaan akan membawa peserta dalam perjalanan nostalgia, di mana mereka mesti menguraikan teka-teki untuk sampai ke pusat pemeriksaan seterusnya dalam larian.

Pada Rabu, penganjur acara Wendy John memberi taklimat kepada Pengerusi Lembaga Pelancongan Sabah Datuk Joniston Bangkuai mengenai perlumbaan itu, yang mana 20 pasukan telah pun mendaftar.

Joniston berkata perlumbaan itu sesuai dengan logo destinasi Sabah baharu, ‘Feel Sabah, North Borneo,’ dan beliau percaya acara sebegini boleh menarik peserta dari negeri dan pelancong lain.

“Bandaraya Kota Kinabalu, yang berfungsi sebagai ibu negeri dan pintu masuk utama ke Sabah, adalah rumah kepada beberapa mercu tanda bersejarah yang tidak semua orang tahu.

“North Borneo Race adalah sesuatu yang saya anggap sebagai pendidikan dan bermanfaat kepada sesiapa yang berminat untuk menyertainya kerana ia adalah cara terbaik untuk mengetahui tentang masa lalu (sejarah) bandar ini,” tambahnya.

Joniston yang juga Pembantu Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar itu berkata mengadakan perlumbaan pada September adalah masa yang sesuai kerana ia bertepatan dengan sambutan Hari Malaysia.

Sementara itu, Wendy menyatakan bahawa peserta dalam North Borneo Race perlu mencari jalan mereka di bandar dan berinteraksi dengan penduduk tempatan.

“Semasa perlumbaan, pasukan akan menghadapi beberapa cabaran fizikal dan mental yang menekankan sebahagian daripada budaya dan sejarah lokasi,” jelasnya sambil menambah bahawa pasukan akan melakukan perjalanan dengan kereta dan berjalan kaki sepanjang perlumbaan.

Menurut Wendy, perlumbaan itu sepatutnya berlangsung pada Jun tetapi dipindah ke September sempena Hari Malaysia, sambil menambah mereka akan mengumumkan tarikh rasmi acara itu di media sosial mereka.

Pasukan yang menang akan menerima RM3,000, naib juara RM2000, dan ketiga RM1000. Mereka yang berminat untuk menyertai boleh melayari laman Facebook Kelab Olahraga KSRun.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *