Kilang Pemprosesan Kelapa Bersepadu bernilai RM200 juta akan dibina di Kota Marudu

Langgani saluran TELEGRAM kami untuk berita terkini
Read Time:1 Minute, 34 Second

KOTA KINABALU: Sebuah Kilang Pemprosesan Kelapa Bersepadu bernilai RM200 juta akan dibina di Langkon, Kota Marudu berikutan pemeteraian Memorandum Persefahaman (MoU) antara Kumpulan Linaco dan Sawit Kinabalu di Menara Kinabalu di sini, hari ini.

Majlis menandatangani MoU itu disaksikan oleh Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor.

MoU itu adalah yang kedua daripada empat komponen utama perjanjian yang ditandatangani oleh Kumpulan Linaco dengan Kerajaan Negeri pada 22 Mac 2021 di bawah Hala Tuju Sabah Maju Jaya.

Inisiatif penubuhan Rangka Tindakan Kelapa Bersepadu untuk memangkin transformasi sosioekonomi di Sabah.

Komponen pertama ialah menubuhkan Pusat Kecemerlangan Kelapa iaitu dilancarkan oleh Ketua Menteri di Paitan, Beluran tahun lalu.

Laporan Projek Pelan Pembangunan Tanah dan Penilaian Kesan Alam Sekitar (EIA) itu telah mendapat kelulusan daripada Jabatan Pertanian dan Jabatan Perlindungan Alam Sekitar Sabah masing-masing pada bulan November dan Disember 2022.

Manakala di bawah komponen kedua, tanah seluas 30 hektar telah dikenal pasti oleh Sawit Kinabalu, bagi penubuhan kilang itu beroperasi sepenuhnya dalam tempoh lima tahun.

Langkon diletakkan secara strategik untuk kilang kerana lokasinya yang berpusat, akses ke pekerja dan berdekatan dengan Pelabuhan KK.

Kilang itu dijangka menggaji lebih 2,000 pekerja dari sekitar
komuniti Kota Marudu, Kota Belud, Kudat dan Pitas yang akan memerlukan 700 hingga 800
tan kelapa sehari, menyediakan petani kelapa tempatan dan skala sederhana hingga besar menanam pasaran yang berkembang maju dan mampan.

Linaco juga akan bekerjasama rapat dengan Kerajaan Negeri untuk menyediakan petani kecil
dengan jaringan keselamatan kewangan dengan terus membeli hasil tuaian mereka pada harga lantai minimum walaupun semasa penurunan terendah dalam carta kitaran.

Dua lagi komponen utama Pelan Tindakan Kelapa Bersepadu ialah penubuhan Skim Peladang Pekebun Kecil dan penyertaan Sederhana hingga Penanam Skala Besar.

Menandatangani bagi pihak Kumpulan Linaco ialah Pengarah Eksekutif Kumpulan, Joe Ling Hwa Ean manakala Datuk Bacho Jansie, Pengarah Urusan Kumpulan menandatangani kontrak untuk Sawit Kinabalu. Turut hadir Timbalan Pengerusi Sawit Kinabalu Datuk Rubin Balang, lembaga pengarah anggota dan pegawai kanan Linaco.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *