HomeUtamaKalyani Motors, India Selatan pilih Sabah sebagai destinasi beri insentif kepada pekerja

Kalyani Motors, India Selatan pilih Sabah sebagai destinasi beri insentif kepada pekerja

Read Time:3 Minute, 13 Second

KOTA KINABALU: Sabah bangga kerana Pengedar Maruti Suzuki, Kalyani Motors dari India Selatan telah memilih Sabah sebagai destinasi untuk memberi insentif kepada pekerjanya atas prestasi baik mereka yang menyumbang kepada syarikat itu sebagai Pengedar Terbaik Maruti Suzuki, kata Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar Datuk Christina Liew.

Christina berbesar hati kerana walaupun Kalyani Motors diberi tiga pilihan tempat untuk acara MICE (Mesyuarat, Insentif, Konvensyen & Pameran), syarikat itu memilih Sabah sebagai pilihan pertamanya.

“Sabah mengalu-alukan Kalyani Motors. Anda telah membuat pilihan tempat yang tepat untuk Perjumpaan Strategi Perniagaan Tahunan 2023 anda. Ia juga merupakan lokasi yang sesuai untuk anda menjadi tuan rumah kepada pekerja anda yang layak untuk bercuti.

“Sabah ialah sebuah lokasi dengan keindahan alam semulajadi yang mempesonakan, dan ia menawarkan gabungan unik kepelbagaian budaya dan tradisi. Daripada pantai, hutan semulajadi dan gunung yang tertinggi, Sabah mempunyai segala-galanya. Kepelbagaian biologi Sabah yang kaya dan landskap yang luar biasa menjadikannya salah satu yang paling menakjubkan di bumi ini.

“Sabah adalah destinasi yang sempurna untuk mereka yang sukakan pengembaraan dan alam semulajadi,” kata Christina kepada delegasi Kalyani Motors yang diketuai Pengerusinya A. Mohan Raju pada majlis makan malam untuk meraikan pencapaian syarikat itu sebagai Pengedar Terbaik Maruti Suzuki di sebuah hotel terkemuka di sini pada Sabtu malam.

Christina turut mencadangkan kumpulan itu melawat Pusat Pemulihan Orang Utan Sepilok yang popular, sambil berkata Sabah juga merupakan rumah kepada beberapa hidupan liar yang paling menakjubkan di dunia seperti orang utan, monyet belanda dan gajah pygmy Borneo.

Tambah beliau, kepelbagaian budaya Sabah merupakan satu lagi aspek yang menjadikannya destinasi unik di mana suku kaum Kadazan-Dusun, Murut, Bajau dan lain-lain orang asli membentuk penduduk berbilang etnik Sabah.

“Setiap kumpulan mempunyai budaya dan tradisi tersendiri, dan anda boleh mengetahui lebih lanjut tentang mereka dengan melawat kampung tempatan melalui tawaran Pelancongan Berasaskan Komuniti kami atau dengan menghadiri perayaan tradisional,” katanya.

Dalam pada itu Christina turut menyampaikan jemputan kepada kumpulan pelawat itu untuk menyaksikan sambutan Kaamatan peringkat Negeri bulan depan.

“Sila kembali. Kami berharap untuk mengucapkan ‘selamat kembali’ kepada anda, untuk meneroka lebih banyak lagi Sabah. Saya percaya aktiviti menyelam dan melihat burung adalah antara lawatan pelancongan yang semakin berkembang untuk pengembara India dan kami adalah destinasi yang hebat untuk meneroka kedua-dua aktiviti itu,” ujar Christina.

Sementara itu, Mohan berkata, apabila ada peluang, mereka pasti akan kembali dari India ke Malaysia dan Sabah. Mereka memilih Sabah kerana dimaklumkan ia adalah tempat yang indah.

“Kami sedang mencari destinasi yang baik untuk memberi insentif kepada pekerja kami untuk prestasi cemerlang mereka sejak setahun yang lalu. Selepas datang ke sini, kami mendapati bahawa Sabah sememangnya tempat yang indah.

“Apabila kami pulang ke tanah air, kami akan menyebarkan berita tentang itu. Sabah adalah tempat yang menarik untuk dilawati,” jelasnya.

Memberi taklimat kepada Christina, Mohan berkata syarikatnya menjual 25,000 kereta Maruti Suzuki sepanjang setahun lalu.

“Pada asasnya, Kalyani Motors adalah pengedar untuk kereta Maruti Suzuki di India. Kami mempunyai 4,000 pekerja di Bangalore dan Hyderabad. Kami adalah pengedar untuk Maruti Suzuki untuk tiga bandar, termasuk Mysore. Kami adalah pengedar terbesar di Negeri Bangalore, dan pengedar ke-10 terbesar di India,” katanya.

Pada majlis itu, Christina dijemput untuk menyampaikan Anugerah Penghargaan & Pengiktirafan syarikat kepada mereka yang berprestasi tinggi, termasuk Ketua Pegawai Eksekutif A. Venkateswara Rao dan Ketua Pegawai Kewangan Nagendra Prasad.

Turut hadir untuk mengalu-alukan Pengedar Terbaik ialah Ketua Pegawai Eksekutif Lembaga Pelancongan Sabah (STB) Noredah Othman dan Presiden Matta Datuk Tan Kok Liang.

Mohan melahirkan rasa terima kasihnya kepada Christina kerana telah menyertai mereka untuk menjadi sebahagian daripada majlis penyampaian anugerah syarikat itu.

“Beliau sangat proaktif sehingga kami akan kembali dan menyebarkan berita di India bahawa dia sangat baik, dan betapa mengalu-alukannya Sabah menjadi destinasi pelancongan.

“Sangat jarang, kami dapati menteri begitu merendah diri dan peramah, jadi itu satu penghormatan buat kami,” kata Mohan sambil memberikan sejambak bunga dan meletakkan selendang di bahu Christina sebagai tanda hormat.

RELATED ARTICLES
Utama

Lebih 5,000 pengunjung meriahkan Majlis Rumah Terbuka Aidilfitri Menteri Kewangan Sabah

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya