MPAS bertanggungjawab dalam pengurusan alam sekitar dan pembangunan lestari di negeri ini

Langgani saluran TELEGRAM kami untuk berita terkini
Read Time:2 Minute, 50 Second

KOTA KINABALU: Majlis Perlindungan Alam Sekitar (MPAS) memainkan peranan penting dalam menasihati Kerajaan Negeri berhubung perkara berkaitan pelaksanaan Enakmen Perlindungan Alam Sekitar (EPAS) 2002 yang dikuatkuasakan oleh Jabatan Perlindungan Alam Sekitar (EPD).

Pengerusi MPAS Datuk Christina Liew menegaskan demikian ketika mempengerusikan mesyuarat pertama Majlis tahun ini di pejabat kementeriannya pada Selasa.

“Majlis juga bertanggungjawab dalam hal-hal lain berkaitan pengurusan alam sekitar dan pembangunan lestari di negeri ini termasuk Dasar Alam Sekitar Negeri yang mengandungi 83 strategi berdasarkan lima aspek iaitu tanah, udara, air, biodiversiti dan dimensi sosial.

“Setiap kementerian, jabatan dan agensi perlu proaktif dan komited dalam bekerjasama menangani isu alam sekitar di Sabah,” katanya.

Christina, yang juga Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar, menegaskan melalui MPAS, cadangan boleh dibuat untuk menasihati kerajaan tentang cara menangani isu alam sekitar dan memberi hala tuju bagi memastikan pembangunan mampan di Sabah.

“Sebagai contoh, persekitaran yang bersih dan sihat adalah aset yang menarik pelancong ke Sabah. Gunakan kepakaran anda dalam bidang masing-masing bagi mencari penyelesaian yang sesuai untuk masalah alam sekitar,” ujarnya.

Hadir sama Pengarah EPD Vitalis Moduying, yang juga merupakan Setiausaha MPAS dan Setiausaha Tetap Kementerian Datuk Mohd Yusrie Abdullah.

Antara isu yang dibincangkan dalam mesyuarat tersebut ialah aktiviti pemotongan bukit, pengurusan efluen dan sisa pepejal, sisa terjadual dan kumbahan, dan kepentingan menjaga alam sekitar dalam aktiviti perlombongan.

Dalam pada itu, Christina turut mengingatkan Majlis untuk mengelak berulangnya tapak perlombongan tembaga Mamut yang telah menyebabkan kemudaratan alam sekitar menurut kajian.

“Sebarang aktiviti perlombongan pada masa hadapan mesti mematuhi peruntukan yang ditetapkan dalam Akta Kemajuan Mineral 1994 (Akta 525). Kita mesti menjaga alam sekitar untuk anak cucu dengan mengamalkan amalan baik,” tegasnya.

Beliau diberi taklimat mengenai “Skim Perlombongan Operasi” oleh Timbalan Pengarah Mineral dan Geosains Malaysia (Sabah) Dee Dee Daulip dengan pembentangan oleh Penolong Pengarah Jexson Philip.

“Sebarang skim operasi perlombongan perlu diluluskan oleh pengarah sebelum kerja pembangunan atau aktiviti perlombongan di bawah Seksyen 10 Akta Kemajuan Mineral 1994. Bagi ketidakpatuhan, tindakan undang-undang boleh diambil terhadap pemegang lesen melombong. Denda atau penjara yang berat hukuman atau kedua-duanya boleh dikenakan ke atas pesalah jika sabit kesalahan,” kata Jexson.

Sehubungan dengan itu, Christina menghargai komen dan cadangan yang dikemukakan oleh ahli-ahli Majlis.

Antaranya ialah Profesor UMS Dr Felix Tongkul; Aktivis NGO Datuk Dr Junaidi Payne; Robert Stidi (Setiausaha Tetap, Kementerian Pertanian, Perikanan dan Industri Makanan); Amirul Aripin (Pengarah, Jabatan Alam Sekitar); Musa Salleh (Ketua Bahagian Pengurusan Hutan Lestari, Jabatan Perhutanan Sabah, Sandakan);
Mohd Faizal Izuddin Mohd Hanan (Pegawai Undang-undang, Jabatan Peguam Negara Negeri); Stephen Moligan (Pegawai Kanan, Pejabat Sumber Asli, Jabatan Ketua Menteri); Johnny Samson (mewakili Kementerian Kerajaan Tempatan dan Perumahan); dan Robert Robin Millip (mewakili Pengarah Jabatan Tanah dan Ukur).

Sementara itu, Pengarah Jabatan Perkhidmatan Pembetungan Sabah (JPP Sabah) Jennieve Peter memberi taklimat kepada Christina mengenai peranan dan usaha jabatan itu dalam menambah baik sistem kumbahan di negeri ini bagi melindungi kesihatan awam, sumber air dan alam sekitar.

Menurutnya, Enakmen Perkhidmatan Pembetungan yang diluluskan di Dewan Undangan Negeri pada 2017 telah diwartakan pada Jun tahun lalu. “JPP Sabah adalah di bawah bidang kuasa Kementerian Kerja Raya, Sabah.”

Mengenai isu dan cabaran yang dihadapi jabatan itu, Jennieve berkata ini termasuk kekurangan tenaga kerja dan keperluan lebih banyak peruntukan kewangan untuk menjalankan program jabatan itu.

“Struktur haram (contohnya, tangki air yang dipasang di lorong belakang lot kedai) dan sambungan bangunan merencatkan operasi dan kerja penyelenggaraan jabatan. Pembuangan sampah di longkang bawah tanah menyebabkan sistem kumbahan tersumbat,” jelasnya.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *