HomeUtamaSwepa anjur Majlis Makan Malam Gala untuk tujuan yang baik -Christina

Swepa anjur Majlis Makan Malam Gala untuk tujuan yang baik -Christina

Read Time:1 Minute, 32 Second

KOTA KINABALU: Kementerian Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar menyokong Persatuan Usahawan dan Profesional Wanita Sabah (Swepa) mengadakan Majlis Makan Malam Gala bersempena Ulang Tahun Ke-30, untuk tujuan yang baik.

Majlis tersebut akan diadakan pada 11 Jun (Ahad) di Hotel Magellan Sutera.

Menterinya Datuk Christina Liew berkata, Majlis Makan Malam Gala itu adalah untuk membantu Persatuan Orang Pekak Sabah (SSD) yang patut mendapat sokongan untuk peranan dan fungsinya.

Mengakui sumbangan SSD kepada masyarakat, Christina berkata, persatuan yang ditubuhkan pada tahun 1975, menyediakan pendidikan prasekolah untuk kanak-kanak pekak dalam meletakkan asas untuk pendidikan lanjutan.

“Selain itu, SSD berjanji untuk menyediakan latihan kemahiran jangka pendek dan penempatan pekerjaan untuk orang pekak,” katanya selepas kunjungan hormat delegasi enam anggota Swepa yang diketuai oleh Presidennya Sitti B. Damsel pada Jumaat.

Anggota delegasi lain terdiri daripada Karen Wong (Naib Presiden), Betty Epin (Setiausaha Kehormat), Molly Yong (Bendahari Kehormat), Hanna Loh (Ahli Exco merangkap Pengerusi Penganjur Acara) dan Dora Voon (Ahli Swepa Life).

Semasa memberi taklimat kepada Menteri Pelancongan, Sitti berkata majlis makan malam gala itu juga bertujuan mengumpul dana bagi membolehkan persatuan itu meneruskan penganjuran aktiviti untuk manfaat ahli dan orang ramai.

“Pada masa sama, kami mahu mempromosikan Swepa kepada usahawan dan profesional baharu di Sabah, sambil mengiktiraf ahli sedia ada atas kesetiaan dan sumbangan mereka kepada persatuan sejak tiga dekad lalu,” katanya.

Sementara itu, Christina, turut memuji persatuan itu atas pencapaiannya dalam mewujudkan komuniti usahawan dan profesional wanita sejak penubuhannya pada tahun 1993.

“Berdasarkan rekod perkhidmatannya yang membanggakan kepada ahli dan masyarakat, Swepa telah menyerlahkan usahanya dalam membawa usahawan dan profesional wanita ke barisan hadapan dalam pembangunan ekonomi negara, selain menyediakan platform untuk rangkaian perniagaan dan latihan dalam bidang keusahawanan. , strategi pemasaran dan pendigitalan, antara bidang lain,” katanya.

Pembentukan Swepa telah diterajui oleh Jawatankuasa Ekonomi Majlis Penasihat Wanita Sabah (MPWS) pada Mac 1993, dan didaftarkan pada Mei 1994.

RELATED ARTICLES
Utama

DUN Sabah : SDB agresif dalam usaha struktur, pulihkan hutang lapuk

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya