HomeUtamaKTYS dipuji beri pendidikan berkualiti kepada pelajar

KTYS dipuji beri pendidikan berkualiti kepada pelajar

Read Time:1 Minute, 38 Second

KOTA KINABALU: Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar Datuk Christina Liew memuji pihak pengurusan, pensyarah dan kakitangan Kolej Teknologi Yayasan Sabah (KTYS) kerana memberikan pendidikan berkualiti kepada pelajar-pelajarnya.

Katanya, pelajar-pelajar KTYS diterapkan dengan ilmu pengetahuan dan kemahiran, malah mereka juga dididik rasa hormat yang mendalam terhadap warisan budaya yang terdapat di negeri ini.

“Dedikasi pihak pengurusan, pensyarah dan kakitangan dalam memberikan pendidikan berkualiti kepada pelajar amatlah dipuji. Dengan menerapkan pengetahuan, kemahiran dan rasa hormat yang mendalam terhadap warisan budaya kita menunjukkan anda sedang membentuk pemimpin masa depan,” katanya.

Christina memukul gong sebagai simbolik perasmian sambutan Pesta Kaamatan KTYS 2023 sambil diperhatikan oleh Ketua Pegawai Eksekutif KTYS Haji Samin Ongki (dua kanan) dan Setiausaha Korporat Yayasan Sabah Hanafiah Diman (kiri).

Christina berkata demikian semasa menyampaikan ucapan perasmian Majlis Sambutan Pesta Kaamatan KTYS 2023, di Kampus Induk Sembulan di sini hari ini.

Majlis turut dihadiri Ketua Pegawai Eksekutif KTYS Haji Samin Ongki dan Setiausaha Korporat Yayasan Sabah Hanafiah Diman.

Christina berkata tahun ini di bawah tema “Kaamatan Membudayakan Perpaduan” menekankan kepentingan perpaduan dalam memelihara dan mempromosikan tradisi kita yang pelbagai.

“Saya memuji penganjur atas dedikasi dan kerja keras mereka dalam menyusun acara yang luar biasa ini. Pertandingan Sugandoi dan Unduk Ngadau mempamerkan bakat dan kecantikan pelajar anda yang luar biasa.

“Persembahan ini adalah bukti semangat dan komitmen yang telah anda laburkan dalam memelihara warisan budaya kita. Saya berbangga dengan setiap daripada anda, dan saya pasti bakat anda akan terus berkembang dan memberi inspirasi kepada generasi akan datang.

“Sebagai Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar Negeri Sabah, saya amat menyedari peranan yang dimainkan oleh budaya dalam mempromosikan industri pelancongan negeri kita dan memupuk perpaduan sosial,” tambah beliau.

Menurutnya lagi, kepelbagaian budaya Sabah adalah sumber kebanggaan dan kekuatan yang besar. Justeru, beliau turut menggalakkan masyarakat melibatkan diri dalam perayaan seumpama ini.

“Melalui acara seperti perayaan hari ini, kita boleh berkongsi tradisi, memperdalam pemahaman antara satu sama lain, dan menggalakkan keharmonian dan perpaduan dalam kalangan masyarakat kita,” katanya.

RELATED ARTICLES
Utama

22 rumah musnah dalam kebakaran di Batu 3 Sandakan

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya