HomeUtamaChristina cadang tubuh pusat kesihatan dan taman herba di Sabah

Christina cadang tubuh pusat kesihatan dan taman herba di Sabah

Read Time:2 Minute, 36 Second

KOTA KINABALU: Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar Datuk Christina Liew memberi cabaran kepada AEI Wellness untuk menubuhkan pusat kesihatan dan pusat taman herba selepas mengumumkan International Wholistic Wellness Conference & Expo 2024 (IWWCE 2024) yang pertama akan diadakan di negeri ini.

Persidangan ini merangkumi 10 tonggak kesejahteraan menyeluruh manusia akan diadakan bermula dari 7 hingga 9 Jun, 2024 di Pusat Konvensyen Antarabangsa Sabah (SICC) di sini.

Sebuah syarikat tempatan Sabah yang diketuai oleh usahawan merangkap jurulatih profesional Cleopatra Lajawai yang juga Pengerusi Penganjur Persidangan dan AEI Wellness adalah penganjur persidangan.

“Saya berharap untuk melihat dua perkara ini berlaku (pusat kesihatan dan taman herba) selepas persidangan tahun depan. Herba boleh digunakan sebagai ubat alternatif. Dan kami boleh mempamerkan tawaran ini sebagai produk pelancongan baharu kepada pengunjung dari seluruh dunia. Ia akan hanya akan menjadi sia-sia jika tiada inisiatif susulan selepas acara pertama seumpamanya ini.

“Saya difahamkan ini adalah acara pertama di dunia yang merangkumi semua 10 tonggak kesihatan dan kesejahteraan menyeluruh manusia yang menyokong umur panjang manusia. Konsep kesejahteraan kini menjadi perkara ‘dalam’ global. Kami mahu menjayakan IWWCE 2024,” kata Christina pada sidang media di SICC di sini hari ini (10 Jun).

Mengenai usaha untuk meletakkan Pusat Kesejahteraan Menyeluruh Asia dan Destinasi Pelancongan Kesihatan di Sabah di barisan hadapan dalam peringkat kesihatan dan kesejahteraan global, beliau berkata Kota Kinabalu adalah lokasi yang strategik untuk negara Asia.

Hidup dalam dunia yang penuh tekanan, sama ada di rumah atau di tempat kerja, Christina menegaskan bahawa kita memerlukan tempat yang sesuai di mana kita boleh pergi untuk memperoleh kemahiran hidup dan menghilangkan tekanan atau meningkatkan kesejahteraan mental kita.

Christina juga mencadangkan untuk membentuk kumpulan sokongan kepentingan bersama bagi melengkapkan peranan dan fungsi pusat kesihatan yang dicadangkan.

Sementara itu, Pengasas AEI Wellness, Dr Jess Lim berkata pihaknya menyahut cabaran untuk menubuhkan pusat kesihatan di Kota Kinabalu supaya orang ramai yang mempunyai masalah kesihatan boleh mendapatkan bantuan menyeluruh.

“Pusat itu juga akan menjalankan seminar atau ceramah biasa untuk memaklumkan warga Sabah kami tentang bantuan remedi terkini dan isu penjagaan kesihatan,” kata Dr Jess sebagai tindakbalas cadangan Menteri Pelancongan itu..

Mengenai cadangan pusat taman herba, beliau menekankan keperluan untuk membentuk satu entiti mengumpulkan orang yang tepat untuk menentukan herba terbaik ditanam untuk taman herba pertama.

“Selepas itu, kami boleh memperbanyakkan atau memfrancaiskannya ke pusat dan daerah lain di Sabah untuk meningkatkan jumlah yang mencukupi bagi setiap herba khas bernilai tinggi untuk tujuan pemprosesan dan eksport. Kami juga boleh menjualnya kepada pelancong asing,” katanya.

Menurut Dr Jess, AEI Wellness akan mendapatkan bantuan Dr Amnah Abdullah, pakar herba tempatan dan antarabangsa, untuk menyelaras dan menubuhkan taman herba dalam masa terdekat.

Terdahulu, dalam pembentangannya, Cleopatra berkata IWWCE 2024 ialah acara Sabah Homegrown International Wholistic Wellness dengan tema “Sustainable Wholistic Wellness Lifestyle for the 21st Century”.

“Kami akan mendedahkan pengetahuan dan amalan dari seluruh dunia yang berkaitan dengan 10 tonggak kesejahteraan manusia yang menyeluruh. Ini adalah Jiwa, Mental/Emosi, Badan, Medan Aurik, Udara, Air, Makanan, Manusia, Rumah/Tempat Kerja dan Persekitaran.

“12 penceramah pleno akan berkongsi mengapa dan bagaimana setiap tonggak itu penting kepada kesejahteraan menyeluruh manusia dan menyumbang kepada rahsia tersembunyi umur panjang manusia,” kata Pengerusi Penganjur Persidangan itu.

RELATED ARTICLES
Utama

Orang ramai dijemput hadir ke pameran Pembentukan Malaysia Khamis depan

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular