HomeUtamaSMJ Sdn Bhd alu-alukan dua pemimpin industri sebagai Lembaga Pengarah

SMJ Sdn Bhd alu-alukan dua pemimpin industri sebagai Lembaga Pengarah

Read Time:2 Minute, 0 Second

KOTA KINABALU: SMJ Sdn Bhd (SMJSB) mengumumkan pelantikan dua individu yang berkaliber, Datuk Sauu Kakok dan Mohamad Damshal Awang Damit sebagai Lembaga Pengarah.

Kepakaran mereka yang luas dan latar belakang yang pelbagai akan menyumbang dengan ketara kepada pertumbuhan dan hala tuju strategik syarikat.

SMJSB menerusi satu kenyataan media hari ini berkata, Datuk Sauu Kakok membawa lebih 40 tahun pengalaman yang tidak ternilai dalam industri minyak dan gas, dengan tumpuan yang kuat pada operasi huluan.

“Setelah memegang pelbagai jawatan kepimpinan di Shell dan Hess Corporation, kekayaan pengetahuan dan pengalaman antarabangsa dan Malaysia akan terbukti memainkan peranan penting dalam memacu kejayaan Syarikat SMJSB.

“Datuk Sauu Kakok berkhidmat sebagai Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan pertama untuk Petroleum Sarawak Berhad (Petros), di mana beliau memainkan peranan penting dalam menubuhkan dan memimpin organisasi,” katanya.

Menurut kenyataan itu lagi, Mohamad Damshal Awang Damit, yang merupakan ahli CFA Institute Malaysia, mempunyai rekod prestasi yang mengagumkan dalam pengurusan pelaburan.

Katanya, beliau telah memegang peranan kanan di organisasi terkemuka seperti Lembaga Tabung Haji dan Pertubuhan Keselamatan Sosial, di mana beliau menunjukkan kepakaran beliau dalam pelaburan ekuiti dan pendapatan tetap.

“Selain itu, penglibatannya dalam kumpulan kerja industri menunjukkan komitmennya untuk memajukan sektor kewangan,” katanya.

Penambahan Datuk Sauu Kakok dan Mohamad Damshal Awang Damit ke dalam Lembaga Pengarah menunjukkan dedikasi SMJSB untuk memupuk pasukan kepimpinan yang pelbagai dan berpengalaman.

Kepakaran gabungan mereka akan membantu mengemudi syarikat ke arah pertumbuhan yang mampan, inovasi dan kejayaan.

Sementara itu, Ketua Pegawai Eksekutif SMJSB Dr. Dionysia Kibat berkata, mereka sangat teruja untuk mengalu-alukan Datuk Sauu Kakok dan Mohamad Damshal Awang Damit ke Lembaga Pengarah.

“Pengetahuan industri mereka yang luas akan memberi manfaat besar kepada syarikat, membolehkan kami cemerlang dalam pasaran yang sentiasa berkembang. Kami mengharapkan sumbangan berharga dan pandangan strategik mereka,” katanya.

SMJSB ialah sebuah syarikat 100 peratus milik kerajaan yang baru ditubuhkan bertindak sebagai pelabur kewangan dengan memberi tumpuan kepada penyertaan yang menguntungkan dan strategik dalam keseluruhan rantaian nilai minyak dan gas (O&G) daripada huluan kepada gas asli cecair (LNG), gas asli, usaha niaga petrokimia , dan pelbagai projek hiliran.

Walaupun O&G akan kekal sebagai aliran hasil yang ketara, SMSBJ juga akan meneroka peluang tenaga hijau yang menguntungkan mengikut kesesuaian.

Di samping itu, SMJSB menyokong Kerajaan Negeri dan agensi negeri yang berkaitan dalam menarik pelaburan langsung asing (FDI) ke Sabah serta memperkukuh usaha Negeri untuk meningkatkan kandungan tempatan dengan lebih banyak anugerah kontrak tempatan dan pekerjaan dalam industri O&G.

RELATED ARTICLES
Utama

Projek infrastruktur air dilancar, tingkatkan kualiti dan ketersediaan bekalan air

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular