HomeUtamaSabah jangkakan lebih 1.7 juta ketibaan pelancong tahun ini

Sabah jangkakan lebih 1.7 juta ketibaan pelancong tahun ini

Read Time:2 Minute, 40 Second

KENINGAU: Sabah yakin dapat mencatatkan lebih 1.7 juta ketibaan pelancong ini tahun kerana negeri ini terus mencatatkan trend yang meningkat sejak pembukaan semula sempadan pasca wabak Covid-19.

Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor berkata Sabah mencatatkan sejumlah 792,899 ketibaan pelawat dari Januari hingga April tahun ini, terdiri daripada 565,424 domestik dan 227,475 pelawat antarabangsa, menandakan peningkatan 94.1 peratus berbanding dengan 408,530 bagi tempoh yang sama tahun lepas.

“Ini memberi petanda yang baik untuk Sabah kerana kami terus mendorong lebih banyak sambungan udara ke Sabah untuk menambah 100 penerbangan antarabangsa mingguan semasa dengan jumlah kapasiti tempat duduk 18,164 dan penerbangan domestik 366 dengan jumlah kapasiti tempat duduk 60,303,” katanya di Persekutuan Program Kementerian Pelancongan, Kesenian dan Kebudayaan (MOTAC) Bersama Masyarakat di Kompleks Sukan di sini malam tadi.

Hajiji berkata, Kerajaan Negeri berusaha memajukan sektor pelancongan melalui penaiktarafan
kemudahan asas pelancongan untuk keselesaan dan keselamatan pelancong serta membangun
dan meningkatkan kemahiran pengendali pelancongan berasaskan komuniti (CoBT).

Beliau berkata, Kerajaan Negeri memberi keutamaan kepada CoBT dan mahu ia diperluaskan di seluruh negeri supaya lebih ramai pengusaha di kawasan luar bandar mendapat manfaat daripada peluang ekonomi.

Ketua Menteri berkata pada 2019, dua projek perintis CoBT di Kiulu, Tuaran dan Kadamaian, Kota Belud telah menunjukkan prestasi yang sangat baik dengan Kiulu menjana RM5.45 juta dalam hasil, menarik 54,000 pengunjung dan mewujudkan 300 pekerjaan manakala projek di Kadamaian telah menjana pendapatan RM2.57 juta, menarik 217,000 pengunjung dan mencipta 251 pekerjaan.

CoBT sejak itu telah diterima pakai di banyak daerah di negeri ini termasuk di pedalaman dan Keningau, yang merupakan syurga pelancongan untuk pengembaraan, budaya, alam sekitar, makanan dan peminat sejarah.

Sehubungan itu, katanya Kerajaan Negeri melalui Pelancongan Negeri,
Kementerian Kebudayaan dan Alam Sekitar telah memperuntukkan RM10 juta di bawah Perjanjian Baru Sabah inisiatif untuk membaiki infrastruktur asas pelancongan di kawasan luar bandar, bukan sahaja memberi manfaat Keningau tetapi juga Nabawan, Tenom dan Tambunan.

“Kami juga berbangga kerana negeri lain di Malaysia seperti Terengganu, Melaka, Sarawak dan Pahang telah melihat ke Sabah untuk belajar daripada kejayaan kita membangunkan luar bandar industri pelancongan.

“Kami yakin menjelang 2030, Sabah akan mencapai 80 peratus standard ASEAN sasaran pematuhan untuk CoBT di Sabah,” katanya.

Sehingga kini, Sabah telah memenangi pelbagai anugerah seperti Pelancongan Berasaskan Komuniti ASEAN Anugerah, Anugerah Homestay ASEAN, Organisasi Pelancongan Dunia (UNWTO) Terbaik Pelancongan Kampung dan Anugerah Kecemerlangan Majlis Kraf Dunia untuk Kraftangan, Asia Wilayah Pasifik.

“Saya berharap MOTAC hari ini bersama program komuniti Keningau akan menggalakkan penglibatan masyarakat dalam memperkenalkan aktiviti seni, budaya, warisan dan budaya tempatan kepada orang ramai dan pengunjung asing.

“Ia adalah platform yang sesuai untuk mempromosikan pelancongan domestik dan meningkatkan kesedaran orang ramai mengenai Tahun Melawat Malaysia 2025 dan kempen Cuti-Cuti Malaysia, yang akan menyumbang kepada lebih banyak pendapatan daripada pelancongan untuk negeri dan negara,” katanya.

Beliau juga berterima kasih kepada Menteri Pelancongan, Kesenian dan Kebudayaan Dato Sri Tiong King Sing kerana mengumumkan peruntukan RM2 juta untuk menaik taraf infrastruktur pelancongan di Keningau.

Turut hadir Timbalan Ketua Menteri I/Menteri Pertanian, Perikanan dan Industri Makanan Datuk Seri Dr Jeffrey Kitingan, Timbalan Menteri Pelancongan, Kesenian dan Kebudayaan, Khairul Firdaus Akbar Khan, Pembantu Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar negeri, Datuk Joniston Bangkuai dan pembesar tempatan.

RELATED ARTICLES
Utama

Projek infrastruktur air dilancar, tingkatkan kualiti dan ketersediaan bekalan air

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular