HomeEkonomiKerajaan Sabah akan perkenal dasar kawal biojisim kelapa sawit - Phoong

Kerajaan Sabah akan perkenal dasar kawal biojisim kelapa sawit – Phoong

Read Time:2 Minute, 3 Second

SANDAKAN: Menteri Pembangunan Perindustrian dan Keusahawanan,
Phoong Jin Zhe mengumumkan bahawa Kerajaan Sabah akan memperkenalkan dasar sendiri untuk mengawal biojisim kelapa sawit.

“Pada 2021, Sabah berada dalam kedudukan untuk menjana kira-kira 45 juta tan metrik biojisim kelapa sawit. Ini termasuk tandan sawit kosong, gentian mesocarp, isirong kelapa sawit, efluen minyak sawit, batang kelapa sawit dan pelepah kelapa sawit. Ini menunjukkan potensi besar untuk melakukan hiliran industri biojisim di Sabah.

“Oleh itu, Kerajaan Sabah pada dasarnya bersetuju untuk menubuhkan kami Polisi Biojisim sendiri untuk mengawal selia bekalan dan hiliran industri biojisim kelapa sawit. Kabinet Sabah juga telah bersetuju untuk menggunakan Kluster Industri Minyak Sawit (POIC) Lahad Datu sebagai platform untuk menerajui pelaksanaan dasar ini,” katanya.

Phoong membuat pengumuman itu semasa merasmikan Ekspo Minyak Sawit Malaysia (MAPEX) di Sandakan hari ini.

MAPEX di Sandakan mempamerkan lebih daripada 40 syarikat antarabangsa dan domestik dengan teknologi dan penyelidikan terkini dalam minyak sawit industri.

Berdasarkan data, Sabah merupakan negeri pengeluar minyak sawit terbesar di Malaysia, dengan jumlah keluasan tanaman melebihi 1.5 juta hektar yang menyumbang bagi 27% daripada jumlah kawasan ladang kelapa sawit Malaysia seluas 5.7 juta hektar.

Sabah juga merupakan pengeluar Minyak Sawit Mentah terbesar di negara ini, menyumbang kira-kira 4.36 juta tan metrik daripada 18.12 juta tan metrik jumlah pengeluaran Minyak Sawit Mentah negara pada 2021.

Dan Sabah juga merupakan pengeluar utama isirong sawit (Palm Kernels), minyak isirong sawit mentah (Crude Palm Kernel Oil) dan kek isirong sawit (Palm Kernel Cake).

Oleh itu, Phoong menekankan kepentingan Kerajaan Sabah memperkenalkan dasar sendiri untuk mengawal biojisim.

“Pewujudan dasar ini penting untuk pembangunan jangka panjang
Industri biojisim Sabah sambil turut menyumbang ke arah yang mampan
pertumbuhan sosio-ekonomi Sabah khususnya dari segi pendapatan
penjanaan, peningkatan nilai pelaburan dan penciptaan pekerjaan yang layak peluang.

“Produk utama yang boleh dihasilkan daripada biojisim kelapa sawit termasuklah bio-pallet, bio-etanol, bio-gas sawit, bahan kimia berasaskan bio, komposit kayu dan perabot,” katanya.

Justeru Phoong turut menyeru pemain utama industri kelapa sawit untuk melihat dan membangunkan hiliran industri kelapa sawit di Sabah.

Beliau menyatakan bahawa kerajaan Sabah bersedia untuk melancarkan dasar dan insentif bagi membantu mewujudkan persekitaran yang mesra untuk pembangunan industri.

Turut hadir Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Tanjung Papat Datuk Frankie Poon, Ahli Parlimen Sandakan Vivian Wong Shir Yee, Pembantu Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan merangkap ADUN Sungai Sibuga Datuk Mohamad Hamsan Awang Supain, ADUN Gum Gum Arunarsin Taib, ADUN Sungai Manila Mokran Ingkat, ADUN Elopura Calvin Chong dan Pengurus Kanan Pameran NRG Celine.

RELATED ARTICLES
Utama

22 rumah musnah dalam kebakaran di Batu 3 Sandakan

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya