HomeUtamaJIM Sabah sentiasa jadikan kebajikan pegawai sebagai keutamaan - Sh Sitti Saleha

JIM Sabah sentiasa jadikan kebajikan pegawai sebagai keutamaan – Sh Sitti Saleha

Read Time:1 Minute, 24 Second

KOTA KINABALU: Jabatan Imigresen Malaysia (JIM) Negeri Sabah sentiasa menjadikan kebajikan pegawai sebagai salah satu keutamaan apabila menerima laporan pegawai yang jatuh sakit dan menjalani rawatan perubatan.

Perkara ini merujuk isu yang sedang tular di media sosial mengenai dakwaan seorang Pegawai Imigresen yang bertugas di JIM Negeri Sabah bahawa kebajikannya terabai setelah mendapat kecederaan ketika bertugas.

Pengarah JIM Sabah
Datuk Sh Sitti Saleha Habib Yusoff berkata, berhubung isu tular tersebut, jabatan telah bertindak sewajarnya dengan meluluskan permohonan rayuan daripada pegawai yang memohon untuk bertukar tempat bertugas bagi memudahkannya dijaga oleh ahli keluarganya.

“Atas keperihatinan jabatan beberapa sesi lawatan ke rumah kediaman pegawai juga telah dilakukan pada 13 Jun 2022 dan 23 September 2022 dan sumbangan turut diserahkan kepada pegawai pada masa itu,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Sh Sitti Saleha juga memaklumkan bahawa pegawai tersebut telah diberi penghargaan atas perkhidmatan di JIM Sabah dan dianugerahkan Perkhidmatan Cemerlang Tahun 2021.

“Sijil ini turut diserahkan kepada pegawai dalam sesi lawatan tersebut. Jabatan turut mengambil maklum akan kesihatan pegawai dan telah membantu menguruskan permohonan kemudahan rawatan perubatan bagi tujuan membiayai pembelian alat perubatannya,” ujarnya.

Menurutnya, pegawai tersebut telah dimasukkan ke hospital pada 22 Jun 2023 untuk tujuan pembedahan dan telah selesai menjalani pembedahan pada 23 Jun 2023.

“Pegawai dibenarkan pulang daripada hospital pada 25 Jun 2023 dan telah diberi cuti sakit sehingga 17 Julai 2023,” jelasnya.

Beliau berkata, dalam isu ini jabatan telah mengambil tindakan yang sewajarnya dan tetap akan memberi khidmat sokongan moral kepada pegawai.

“Oleh itu dinasihatkan agar orang awam tidak membuat sebarang
spekulasi bagi mengelakkan kekeliruan khususnya kepada jabatan dan masyarakat secara amnya.

“Jabatan turut mendoakan kesejahteraan kesihatan pegawai dan semoga beransur sembuh serta dapat kembali menjalankan tugas,” katanya.

RELATED ARTICLES
Utama

KKM tubuh pasukan petugas khas bebas, siasat kematian Pakar Perubatan Patologi

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular