HomeUtamaSabah, China kukuh kerjasama dalam pertukaran budaya

Sabah, China kukuh kerjasama dalam pertukaran budaya

Read Time:1 Minute, 10 Second

KOTA KINABALU: Konsul Jeneral Republik China di Kota Kinabalu, Dr Huang Shifang mengadakan kunjungan hormat ke atas Presiden Persatuan Kebudayaan Kadazan Dusun Tan Sri Joseph Pairin Kitingan, di sini, hari ini.

Kedua-dua pihak mengadakan perbincangan secara meluas dan mendalam mengenai pertukaran budaya dan kerjasama masa depan serta pembangunan kebudayaan dan ekonomi Sabah.

Semasa pertemuan itu, Huang menekankan keakraban persahabatan dan pertukaran budaya yang telah lama terjalin antara China dan Malaysia.

Huang berkata, China dan Malaysia mempunyai sejarah dan tradisi budaya yang kaya dengan sumber dan bakat yang banyak dalam bidang seperti seni, muzik, tarian dan kesusasteraan.

Sehubungan dengan itu, Huang berharap bahawa dengan mengukuhkan pertukaran budaya, persefahaman dan persahabatan dengan lebih lanjut antara rakyat kedua-dua negara dapat dipupuk, dan kerjasama dua hala dapat digalakkan.

Turut hadir Konsul Zhou Wei dari Konsulat Jeneral Republik Rakyat China di Kota Kinabalu mengiringi Huang semasa lawatan itu.

Sementara itu, Pairin sangat mengalu-alukan lawatan Huang dan menghargai pencapaian cemerlang China dalam bidang kebudayaan.

“Persatuan Kebudayaan Kadazan Dusun komited untuk mempromosikan pembangunan budaya Sabah, dan pertukaran budaya dengan China amat penting.

“Saya berharap melalui kerjasama dengan China, Sabah dapat menyerap intipati budaya Cina dan menggalakkan kemakmuran dan inovasi budaya tempatan,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Kedua-dua pihak menyatakan bahawa pertemuan itu membuahkan hasil, dan mereka juga meneroka kemungkinan kerjasama yang lebih luas dalam bidang pendidikan, pelancongan dan ekonomi serta berkongsi pengalaman dan sumber.

RELATED ARTICLES
Utama

KPKM komited teroka peluang baharu tingkat penyertaan belia dalam bidang pertanian

Bangunan Kerajaan Sabah Pentadbiran Sabah Sabah

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular