HomeUtama'Conferencing Point' wujudkan suasana selamat pelancong ke Sabah

‘Conferencing Point’ wujudkan suasana selamat pelancong ke Sabah

Read Time:1 Minute, 31 Second

KOTA KINABALU: Pengaktifkan semula pondok polis di Warisan Square di sini sebagai ‘Conferencing Point’ bagi semua elemen akan mewujudkan suasana selamat bukan saja masyarakat setempat tetapi juga pelancong asing yang datang ke negeri ini.

Pesuruhjaya Polis Sabah Datuk Jauteh Dikun berkata, Conferencing Point ini beroperasi berkuatkuasa serta merta dan dua anggota polis ditempatkan setiap masa di lokasi tersebut.

“Kita harus menyedari bahawa ketika ini kehadiran pelancong luar negara hampir pulih seperti sediakala, sudah tentu mereka inginkan satu suasana yang selesa dengan kehadiran polis.

“Sebab di mana-mana pun, jika dengan kehadiran polis, ia akan memberi keyakinan kepada kita dari segi keselamatan,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan Conferencing Point pondok polis di Warisan Square di sini pada Jumaat.

Katanya lagi, pemilihan tempat di tengah pusat bandar raya adalah strategik kerana kawasan itu bukan saja sebagai penempatan masyarakat tetapi juga menjadi tumpuan pelancong asing.

“Tempat ini adalah paling strategik kerana kita lihat ada pasar kraftangan (Pasar Filipina), ada pasar malam yang dibuka setiap malam dan juga terdapat pusat beli belah.

“Malah polis juga telah mengkaji tentang jumlah kehadiran ke Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kota Kinabalu sama ada warga setempat atau pelancong dan ia kembali normal sama seperti sebelum pandemik Covid-19 dan kita kena respons keadaan ini.

“Jadi, saya rasa sesuai untuk kita buat pondok polis berbentuk Conferencing Point di sini dan kita akan lihat dari segi keperluan untuk diwujudkan di tempat lain. Setakat ini hanya ada dua di Sabah iaitu satu lagi di Sandakan,” katanya.

Tambah Jauteh lagi, dari segi keberkesanannya ia bukan saja mengurangkan kadar jenayah tetapi yang lebih penting ialah menunjukkan perkhidmatan polis kepada masyarakat.

“Kalau kita lihat di sini ada pelbagai elemen sebagai pusat pertemuan termasuk dari unit polis pelancong, trafik, Unit Rondaan Bermotorsikal (URB) dan kita juga mengalu-alukan Dewan Bandaraya Kota Kinabalu (DBKK) ke pondok ini,” katanya.

RELATED ARTICLES
Utama

Kelab Lions mampu membawa perubahan positif dalam komuniti

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya