HomeUtamaMemanfaatkan komuniti tempatan wujudkan pelancongan mampan di Sandakan

Memanfaatkan komuniti tempatan wujudkan pelancongan mampan di Sandakan

Read Time:1 Minute, 25 Second

KOTA KINABALU: Sandakan mempunyai potensi besar untuk memanfaatkan kekuatan komuniti tempatannya bagi mewujudkan peluang pelancongan yang mampan.

Pengerusi Lembaga Pelancongan Sabah (STB) Datuk Joniston Bangkuai berkata, beliau menekankan kepentingan memperkasakan penduduk kampung dan mempelbagaikan tawaran pelancongan melangkaui pelancongan alam semula jadi dan hidupan liar.

Joniston berkata demikian semasa pertemuannya dengan Ahli Parlimen Sandakan Vivian Wong dan Presiden Persatuan Pelancongan Sandakan Teo Chee Kim di pejabat STB pada Selasa.

Pada pertemuan yang turut dihadiri oleh timbalan ketua pegawai eksekutif STB Julinus Jimit, memberi peluang kepada Vivian untuk mendapatkan nasihat daripada Joniston, yang juga berkhidmat sebagai Pembantu Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar negeri, untuk menarik lebih ramai pelancong ke Sandakan.

Beliau juga menekankan Pulau Tanjung Aru sebagai pulau yang berpotensi untuk diubah menjadi tarikan baharu dan memberi taklimat kepada Pembantu Menteri itu mengenai inisiatif yang telah beliau lakukan untuk membantu memperkasakan penduduk pulau.

Dalam pada itu, Joniston turut menekankan potensi pembangunan pelancongan berasaskan komuniti di Sandakan, Pulau Tanjung Aru, dengan pantainya yang bersih dan berdekatan dengan tapak bersejarah boleh menjadi projek perintis untuk pelancongan berasaskan komuniti di daerah itu.

Katanya, inisiatif ini akan mempelbagaikan produk pelancongan rantau ini dan menawarkan pengalaman pengunjung yang lebih luas.

“Ini sekaligus mempertingkatkan kepentingan penglibatan Lembaga Pelancongan Sabah dalam memulakan penglibatan antara pengusaha pelancongan berasaskan komuniti yang berjaya dan penduduk kampung Sandakan.

“Pelancongan berasaskan komuniti telah terbukti menjadi model yang berjaya di Sabah dan pelbagai bahagian dunia untuk mempromosikan kawasan luar bandar, memperkasa masyarakat tempatan dan memelihara warisan budaya sambil menawarkan pengalaman unik kepada pelancong.

“Lembaga Pelancongan Sabah memainkan peranan penting dalam menghubungkan titik-titik dan memudahkan perkongsian. Dengan memupuk kerjasama dan perkongsian pengetahuan, kami boleh mewujudkan persekitaran yang menyokong untuk membangunkan usaha pelancongan berasaskan komuniti di Sandakan,” katanya.

RELATED ARTICLES
Utama

Pihak berkenaan digesa pantau, selenggara tangki air, salur bekalan air bersih...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya