HomeUtamaMASB naik taraf KKIA dan Lapangan Terbang Tawau

MASB naik taraf KKIA dan Lapangan Terbang Tawau

Read Time:1 Minute, 36 Second

KOTA KINABALU: Malaysia Airports Sdn Bhd (MASB) memperuntukkan sejumlah RM8.4 juta untuk menaik taraf Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu (KKIA).

Perkara itu dimaklumkan kepada Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar Datuk Christina oleh Pengurusan MASB semasa kunjungan hormat empat anggota MASB diketuai oleh Pengurus Besar Kanan Kamaruzzaman Razali di pejabat Kementerian pada Selasa untuk memberi taklimat kepada Christina mengenai Pelan Pengoptimuman KKIA.

Christina berkata daripada jumlah itu, RM1.4 juta akan dibelanjakan untuk menambah baik tandas awam di lapangan terbang, manakala bakinya akan digunakan untuk projek menaik taraf lain. Ini termasuk penurapan semula landasan, dan menaik taraf lot komersial serta Sistem Pengumuman Awam (PA System).

Dalam pada itu, katanya, MASB turut memperuntukkan sejumlah RM11 juta untuk pelan pengoptimuman Lapangan Terbang Tawau.

Menurutnya, pelan itu melibatkan penyediaan tandas tambahan, menaik taraf kawasan daftar masuk dengan pengasingan yang betul antara segmen antarabangsa dan domestik, membesarkan ruang rehat berlepas, menambah lebih banyak lot kedai dan menutup kawasan lapang untuk pemasangan unit penyaman udara.

“Saya sangat gembira mendengar berita baik daripada MASB. Pelan pengoptimuman ini paling tepat pada masanya, memandangkan peningkatan berterusan pelancong ke Sabah selepas kami membuka semula sempadan antarabangsa kami. Pelan untuk kedua-dua KKIA dan Lapangan Terbang Tawau adalah untuk kemudahan pelancong.

“Kerja dijangka bermula tahun ini tetapi pelaksanaan mengambil masa. Sebagai contoh, membina lebih banyak tandas mungkin mengambil masa enam hingga lapan bulan untuk disiapkan,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Sementara itu, semasa taklimat itu, Kamaruzzaman berkata KKIA adalah lapangan terbang kedua tersibuk di Malaysia dari segi pengendalian penumpang.

“Ia direka untuk kapasiti 9 juta penumpang setahun (mppa). Sehingga Jun tahun ini (tahun awal hingga kini (YTD), lapangan terbang itu telah mengendalikan 3,299,076 penumpang dengan 28,642 pergerakan pesawat,” katanya.

Turut hadir Timbalan Setiausaha Tetap Kementerian I Mary Malangking, Pengurus Kanan Mohd Sabri Abd Aziz (Kejuruteraan, Ibu Pejabat MASB, Kuala Lumpur), Pengurus Kanan Sunif Naiman (Operasi, Ibu Pejabat MASB, Kuala Lumpur) dan Pengurus Operasi KKIA Hassim Duman.

RELATED ARTICLES
Utama

Sabah FC juara Piala SMJ 2024

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya