HomeUtamaKerajaan negeri gesa NGO terus jalin kerjasama dalam laksana projek pembangunan masyarakat

Kerajaan negeri gesa NGO terus jalin kerjasama dalam laksana projek pembangunan masyarakat

Read Time:1 Minute, 21 Second

Kota Kinabalu : Badan Bukan Kerajaan (NGO) di negeri ini digesa agar terus menjalin kerjasama dengan Kerajaan Sabah dalam melaksanakan projek pembangunan masyarakat khususnya di kawasan luar bandar.

Menteri Kewangan Sabah Datuk Seri Masidi Manjun berkata, projek yang diusahakan oleh Rotary Club of Kota Kinabalu Pearl (RCKKPearl) beberapa kawasan luar bandar di negeri ini adalah usaha yang membanggakan dan amat dialu-alukan oleh Kerajaan Sabah.

“NGO seperti RCKKPearl mempunyai rekod prestasi yang kukuh dalam melaksanakan projek pembangunan masyarakat dengan cekap dan berjaya dan saya memuji mereka bukan sahaja atas komitmen mereka tetapi juga keupayaan mereka untuk menghulurkan Ringgit tetapi masih memaksimumkan impak kepada rakyat.

“Saya dapati pendekatan kerjasama Kerajaan-NGO paling berkesan untuk jenis projek ini kerana kami dapat membelanjakan lebih sedikit wang tetapi dapat memberi manfaat kepada lebih ramai orang,” katanya.

Masidi berkata demikian ketika berucap pada Majlis Makan Malam RCKKPearl kesembilan di sini kelmarin.

Pada majlis itu, beliau turut mengumumkan geran RM100,000 untuk melengkapkan usaha kelab itu, selepas mengumpul hampir RM400,000 melalui sumbangan dan cara mengumpul dana lain.

“Ini bukan geran menyeluruh di mana kelab bebas berbelanja sesuka hati, namun ia adalah tanda pengiktirafan dan sokongan Kerajaan terhadap projek bekalan air masa depan mereka untuk kampung di Pitas, Kota Marudu dan Ulu Sugut di Ranau,” katanya.

Dalam pada itu, Masidi berkata, Kerajaan Negeri terbuka untuk mempertimbangkan permohonan daripada organisasi lain yang mempunyai projek komuniti khusus dan jelas.

“Kadang-kadang ia bukan hanya untuk mempunyai pembiayaan untuk melaksanakan projek, tetapi juga keupayaan untuk menghulurkan sumber secara berkesan, dan RCKKPearl telah cemerlang dalam aspek ini kerana mereka rajin menguruskan dana yang diperoleh melalui kerja keras dan dedikasi,” katanya. – SABAH MEDIA

RELATED ARTICLES
Utama

Majlis Perniagaan AS-ASEAN bincang peluang perniagaan di Sabah

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular