HomeEkonomiAhli SHAREDA digesa bantu kerajaan bina lebih banyak hartanah mampu milik

Ahli SHAREDA digesa bantu kerajaan bina lebih banyak hartanah mampu milik

Read Time:3 Minute, 39 Second

KOTA KINABALU: Ahli Persatuan Pemaju Perumahan dan Hartanah Sabah (SHAREDA) digesa membantu kerajaan dalam membina lebih banyak hartanah mampu milik.

Timbalan Ketua Menteri II merangkap Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan Datuk Seri Dr Joachim Gunsalam yang berkata, beliau tahu bahawa SHAREDA telah dan akan sentiasa prihatin dengan apa yang dianggapnya sebagai ketidakpadanan dalam industri.

Sebagai contoh, katanya, membina rumah mewah bersama rumah kos rendah di kawasan yang sama mungkin tidak disenangi pemaju memandangkan ramai pembeli rumah mungkin mahu tinggal dalam komuniti eksklusif, justeru, hartanah itu mungkin tidak laku.

“Saya sedar masalah ini tetapi Kerajaan juga memerlukan bantuan anda dalam membina hartanah mampu milik juga.

“Oleh itu kita perlu bertemu dan membincangkan mekanisme yang boleh dilaksanakan.

“Saya tiada masalah jika anda sebagai pemain industri perlu membina hartanah mewah di kawasan eksklusif supaya anda boleh menjana pendapatan anda. Saya sedia berbincang mengenai mekanisme tertentu supaya anda tidak lari daripada tanggungjawab anda dalam membantu k
erajaan membina lebih banyak rumah mampu milik di kawasan yang berbeza.

“Mungkin salah satu syarat adalah untuk anda membayar peratusan tertentu nilai hartanah kepada dana iaitu dana penjelas atau tabung amanah atau beberapa bentuk yang masih belum dibincangkan, atau sebagai syarat untuk meluluskan lesen pemaju anda,” katanya sambil menambah beliau tahu bahawa SHAREDA telah membantu dalam menyediakan rumah mampu milik tetapi masih tidak mencukupi.

“Saya tidak mempunyai statistik dengan saya pada masa ini tetapi saya fikir pemain industri tidak melakukan banyak perkara, jika anda telah melakukan, saya memohon maaf. Sila lakukan lebih banyak lagi. Lebih banyak lagi diperlukan untuk menangani keperluan B40 dan M40 dan bukan hanya T20.

Dr Joachim berkata demikian ketika merasmikan perasmian SHAREDA PROPEX 2023 bertemakan “Arte of Development: Craft your comfort” di Pusat Konvensyen Antarabangsa Sabah (SICC) di sini pada Khamis.

Menurutnya, generasi muda terus menjauhkan diri daripada industri hartanah kerana modal pendahuluan yang besar diperlukan untuk memasuki pasaran.

Beliau berkata ditambah dengan hakikat bahawa pinjaman rumah untuk pemilik rumah pertama secara amnya melebihi 30 tahun, tidak sukar untuk memahami mengapa generasi muda masih enggan memiliki rumah sendiri.

“Ini bagaimanapun tidak semestinya berlaku, kerana kerajaan telah mewujudkan pelbagai inisiatif untuk membantu memudahkan pemilik rumah muda mendapatkan rumah sendiri.

“Terdapat beberapa inisiatif kerajaan untuk membantu rakyat mendapatkan rumah idaman mereka lebih awal. Contohnya sejak 2019, Kempen Pemilikan Rumah (HOC) yang berlangsung sehingga 31 Disember 2025, akan terus membantu pembeli rumah kali pertama sehingga RM500,000 dalam nilai pembelian.

“Bermula 1 Jun 2022 hingga 31 Disember 2023, Inisiatif Pemilikan Rumah Keluarga Malaysia (i-Miliki) telah memberi peluang kepada pembeli rumah kali pertama untuk memiliki rumah.

“Inisiatif ini memberikan pengecualian 100 peratus duti setem bagi pembeli kali pertama bagi hartanah di bawah RM500,000 dan Hartanah berharga antara RM500,001 dan RM1,000,000 akan dikecualikan 75 peratus daripada duti setem mereka.

“Skim Jaminan Kredit Perumahan (SJKP) sekali lagi merupakan satu lagi inisiatif Kerajaan, disasarkan untuk membantu pembeli rumah kali pertama tanpa pendapatan yang stabil. Mulai April 2023, Kerajaan juga telah meningkatkan liputan SJKP untuk memasukkan pemohon dengan atau tanpa sumber pendapatan tetap.”

Dr Joachim juga menggalakkan pemaju untuk mengikuti zaman moden.

Secara tradisinya, katanya, pembangunan mempunyai sedikit atau tiada kemudahan tambahan selain daripada keperluan asas.

Hanya sejak kira-kira 10 tahun yang lalu, gimnasium, kolam renang dan sistem keselamatan telah ditambah dalam sebahagian besar pembangunan hartanah (terutamanya kondominium).

“Dengan landskap industri pembangunan hartanah yang sentiasa berubah, pemaju perlu mengikuti kehendak dan keperluan orang ramai.

“Pada tahun-tahun akan datang, peruntukan untuk ruang pengecas kenderaan elektrik (EV) perlu diberi mandat memandangkan industri automotif sedang menuju ke arah masa depan yang lebih mampan.

“Panel solar dan amalan penggunaan kuasa harus dilaksanakan oleh pemaju pada skala yang lebih luas kerana industri semakin responsif terhadap perubahan ini.

“Pemaju hartanah harus mempertimbangkan untuk mengikuti konsep Indeks Bangunan Hijau dalam semua rancangan pembangunan mereka dan pada masa hadapan kementerian mungkin mewajibkannya sementara menunggu kajian lanjut dan perbincangan dengan semua pihak berkepentingan,” katanya.

Dr Joachim berkata walaupun ekonomi tidak stabil, pembangunan hartanah telah mengekalkan dirinya sebagai tonggak ketabahan dan kekuatan.

Walaupun harga bahan binaan meningkat, kos buruh dan kos sara hidup yang semakin meningkat, SHAREDA terus berinovasi dan menyediakan pilihan yang sentiasa berubah kepada masyarakat umum daripada pelaburan dan perjalanan pemilikan rumah mereka.

“Dengan aliran meningkat dalam industri pelancongan, kita boleh meramalkan lebih banyak perniagaan untuk pemaju hartanah. Oleh itu, anda sebagai pembangun perlu bersedia dan menghadapi cabaran yang mendatang.

“Semoga SHAREDA terus memacu industri ke hadapan, membawanya ke tahap yang lebih tinggi,” katanya.

RELATED ARTICLES
Utama

Sambutan Hari Malaysia disifatkan bawa makna besar

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular