HomeLuar negaraFilipina mungkin turunkan sementara tarif beras

Filipina mungkin turunkan sementara tarif beras

Read Time:1 Minute, 35 Second

MANILA: Filipina, antara pengimport beras terbesar dunia mungkin mengurangkan tarif ke atas makanan ruji itu bagi membantu menurunkan kos domestik yang mendorong inflasi lebih tinggi bulan lalu.

“Untuk mengimbangi sebahagian kenaikan harga global dan mengurangkan kesan ke atas pengguna dan isi rumah, kami mungkin melaksanakan pengurangan tarif sementara,” kata Setiausaha Perancang Ekonomi Arsenio Balisacan.

Bagi mengekalkan harga makanan, Filipina juga telah mengenakan siling harga beras yang dikatakan akan terus berkuat kuasa selagi kerajaan menganggapnya perlu.

Makanan menyumbang 35 peratus daripada Indeks Harga Pengguna (CPI) Filipina.

Bagi mengekalkan harga makanan, Filipina juga telah mengenakan siling harga beras yang dikatakan akan terus berkuat kuasa selagi kerajaan menganggapnya perlu.

Makanan menyumbang 35 peratus daripada Indeks Harga Pengguna (CPI) Filipina.

Inflasi Filipina secara tidak dijangka meningkat buat kali pertama dalam tujuh bulan pada bulan lalu, sebahagian besarnya disebabkan kenaikan kos makanan dan pengangkutan, mengekalkan tekanan ke atas bank pusat untuk berwaspada.

CPI meningkat 5.3 peratus pada Ogos, melebihi unjuran 4.7 peratus ahli ekonomi dalam tinjauan Reuters, yang sepadan dengan kadar bulan sebelumnya, tetapi dalam unjuran bank pusat 4.8 peratus hingga 5.6 peratus.

Tidak termasuk kos tenaga yang tidak menentu, inflasi teras berkurangan kepada 6.1 peratus pada Ogos daripada 6.7 peratus pada bulan sebelumnya.

Data hari ini mengesahkan keyakinan bank pusat bahawa negara masih belum keluar daripada belenggu inflasi dan menimbulkan kemungkinan ia boleh meneruskan kenaikan kadar dasarnya selepas mengekalkannya stabil pada 6.25 peratus pada tiga mesyuarat terakhirnya.

Susulan data itu, Bangko Sentral ng Pilipinas (BSP) dalam satu kenyataan berkata ia “bersedia untuk melaraskan pendirian dasar monetari sebagaimana perlu” untuk mengelakkan meluasnya tekanan harga dan kemunculan kesan arahan kedua tambahan.

Inflasi Ogos menjadikan inflasi sehingga kini kepada 6.6 peratus, jauh di luar julat keselesaan bank pusat antara dua hingga empat peratus.

Ahli ekonomi ING Nicholas Mapa berkata kos beras, pengangkutan dan elektrik akan menentukan laluan inflasi untuk beberapa bulan akan datang. – REUTERS

RELATED ARTICLES
Utama

Kelab Lions mampu membawa perubahan positif dalam komuniti

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya