HomeEkonomiPantai Timur Sabah dikenal pasti sebagai hab pertumbuhan ekonomi baharu

Pantai Timur Sabah dikenal pasti sebagai hab pertumbuhan ekonomi baharu

Read Time:1 Minute, 54 Second

KOTA KINABALU: Kerajaan Negeri mengenal pasti Pantai Timur Sabah sebagai hab pertumbuhan ekonomi baharu berikutan kedudukannya yang berdekatan dengan Kawasan Pertumbuhan ASEAN Timur
(EAGA), kata Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor.

“Agensi negeri seperti POIC Sabah Sdn Bhd telah meletakkan taman perindustrian dan pelabuhannya di Lahad Datu sebagai hab logistik untuk BIMP- EAGA.

“Rancangan untuk membina akademi maritim bagi menyokong ekonomi EAGA yang bergantung kepada maritim dan hab pengangkutan marin untuk meningkatkan kesalinghubungan antara EAGA,” katanya pada majlis makan malam mengalu-alukan dan pembukaan rasmi Ekspo Antarabangsa Sabah (SIE2023) di Pusat Konvensyen Antarabangsa Sabah (SICC) di sini, hari ini.

Teks ucapan Ketua Menteri disampaikan oleh Menteri Kewangan Datuk Seri Masidi Manjun.

Hajiji mengulangi bahawa menjadi sebahagian daripada Kawasan Pertumbuhan ASEAN Timur – Brunei Darussalam-Indonesia-Malaysia-Filipina (BIMP-EAGA), Sabah berada di lokasi yang strategik.

“Memandangkan BIMP-EAGA bersiap sedia untuk meraikan ulang tahunnya yang ke-30 tahun depan, kami harus mengambil kira potensinya. Data mengenai BIMP EAGA menawarkan banyak peluang.

“Terdapat banyak potensi dalam kerjasama rentas sempadan dalam sektor yang diperuntukkan seperti
pengangkutan; tenaga dan sambungan kuasa; perdagangan dan pelaburan; Teknologi maklumat dan komunikasi; agroindustri dan perikanan; pelancongan; persekitaran dan sosiobudaya dan pendidikan.

“Kecuali Brunei, ahli EAGA lain berada jauh dari ibu kota mereka di Jakarta dan Manila. Oleh itu, Sabah sesuai sebagai pintu masuk perdagangan dan pelaburan,” katanya.

Ketua Menteri berkata pemindahan ibu negara Indonesia baharu, Nusantara di Kalimantan Timur, akan menambah keunggulan Sabah.

“Kebanjiran orang dan perusahaan ke Borneo akan memangkin pertumbuhan ekonomi. Kerajaan Negeri percaya pelabur domestik dan antarabangsa boleh menerokai sub-rantau ini dengan pasaran lebih 70 juta pengguna dan berkembang,” katanya.

Dalam perkembangan lain, Hajiji berkata Sabah yakin akan mendapat lebih banyak pelaburan berimpak tinggi dan melonjak lebih jauh melebihi pelaburan RM9 bilion yang telah diluluskan pada separuh pertama tahun ini.

“Tahun lalu, dagangan Sabah mencecah rekod tertinggi RM118.1 bilion berbanding RM87.2 bilion pada 2021. Kami pastinya ingin melihat lebih ramai pelabur datang ke Sabah untuk menubuhkan lebih banyak perniagaan yang memberi manfaat kepada semua,” katanya.

Hajiji memberi jaminan bahawa berpandukan pelan pembangunan Hala Tuju Sabah Maju Jaya, komitmen Sabah terhadap pertumbuhan tidak berbelah bahagi, dan ia akan terus mendorong agenda pembangunannya berdasarkan tiga tonggak pertumbuhan Pertanian, Perindustrian dan Pelancongan dan memberi penekanan kepada pelaburan dalam kalangan rakyat, meningkatkan kesalinghubungan dan kemampanan hijau.

RELATED ARTICLES
Utama

Bekas wartawan penderma organ pertama di Sabah tahun ini

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya