HomeUtamaJuruukur diseru bekerjasama dengan pemain industri, kurangkan kos perumahan di Sabah -...

Juruukur diseru bekerjasama dengan pemain industri, kurangkan kos perumahan di Sabah – Hajiji

Read Time:1 Minute, 56 Second

KOTA KINABALU: Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor menyeru juruukur supaya bekerjasama dengan semua pemain industri lain untuk mencari jalan mengurangkan kos pembinaan dan hartanah di Sabah.

“Saya perhatikan bahawa juruukur telah memberi sumbangan yang besar kepada pembangunan Sabah, terutamanya dalam industri hartanah dan pembinaan.

“Saya menggalakkan juruukur bersama semua pemain dalam industri untuk bekerjasama mencari penyelesaian bagi mewujudkan rantaian bekalan dan sistem penyampaian perumahan yang lebih cekap bagi mengurangkan kos pembinaan dan harga hartanah supaya golongan berpendapatan rendah mendapat manfaat. Justeru, kerajaan akan sentiasa berusaha memastikan lebih banyak rumah mampu milik untuk rakyat di negeri ini, katanya pada Kongres Juruukur Antarabangsa ke-7, di sini, hari ini.

Ucapan beliau disampaikan oleh Menteri Pembangunan Perindustrian dan Keusahawanan Phoong Jin Zhe.

Sehubungan itu, Hajiji menyeru Institusi Juruukur Diraja Malaysia (RISM) Cawangan Sabah, yang mahir dalam pentadbiran tanah dan perancangan pembangunan untuk menyahut cabaran menggubal dasar perumahan yang mampan dan mampu milik, untuk
melengkapkan usaha kerajaan dalam bidang ini.

“Matlamat saya sebagai Ketua Menteri Sabah bukan sahaja untuk mengemudi laluan pembangunan kita yang menggariskan aspirasi dan strategi kita untuk tahun-tahun akan datang tetapi juga untuk memupuk Sabah yang bersatu, makmur dan inklusif. Mencapai wawasan ini memerlukan usaha gabungan semua ,” katanya.

Hajiji berkata tema untuk Kongres RISM tahun ini ““Navigating the Future: Embracing Change and Transformation” adalah sesuai dalam dunia di mana satu-satunya kepastian ialah perubahan.

“Dalam dunia yang cepat berubah ini, kita tidak boleh leka. Jalan ke hadapan adalah untuk kita kekal berdaya saing, menerima perubahan dan transformasi untuk mengemudi masa depan.
Saya pasti, RISM mempunyai kapasiti untuk memimpin perkara ini dengan kepakaran dan sumber anda,” katanya.

Menurutnya, dunia tidak kekal statik dan perubahan tidak dapat dielakkan dengan banyak penemuan baharu yang membawa kepada kemajuan dan inovasi teknologi.

“Kebanyakan perubahan ini akan memberi kesan dalam mengubah gaya hidup, memodulasi citarasa dan pilihan peribadi, meningkatkan taraf hidup demografi dan cara semua orang bekerja.

“Oleh itu, untuk terus bertahan dalam persekitaran perniagaan yang sangat kompetitif, kita mesti belajar menyesuaikan diri, menambah baik dan berubah supaya kita boleh menangani cabaran yang dihadapi dan memanfaatkan peluang yang datang,” katanya.

Ketua Menteri berkata, Kongres adalah platform terbaik untuk juruukur membincangkan cabaran dan peluang dalam tinjauan secara bermakna.

“Gunakan peluang ini untuk belajar daripada penceramah terpelajar melalui kekayaan pengetahuan dan strategi perniagaan mereka untuk menerima pakai penyelesaian dan pandangan yang inovatif,” katanya.

RELATED ARTICLES
Utama

Kementerian Kewangan berjaya tingkatkan pendapatan Sabah

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular