HomeUtamaSabah konsisten pelihara biodiversiti flora dan fauna

Sabah konsisten pelihara biodiversiti flora dan fauna

Read Time:56 Second

Kota Kinabalu : Sabah telah menyumbang untuk memastikan Malaysia masih dilindungi lebih daripada 50 peratus khususnya dalam pemuliharaan biodiversiti flora dan fauna.

Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar Sabah Datuk Christina Liew berkata, lebih daripada 20 peratus kawasan daratan terlindung melepasi Sasaran Aichi iaitu sebanyak 15 peratus menjelang 2020.

“Bagaimanapun, seperti kebanyakan kawasan lain. kawasan, kami secara konsisten berusaha yang terbaik untuk menjadikannya realiti untuk menyumbang kepada pencapaian pergerakan global untuk mencapai 30 peratus kawasan daratan dan 30 peratus kawasan marin yang dipulihara menjelang tahun 2030,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap merasmikan ‘The 14th Southeast Asian Biosphere Reserves Network (SeaBRnet) Meeting’ di sini semalam.

Christina berkata, sektor fokus utama pertumbuhan ekonomi telah menyusun strategi untuk mempercepatkan pembangunan dengan memfokuskan kepada sektor pertumbuhan produktif; pertanian; perindustrian dan pelancongan.

Katanya, pelancongan di Sabah adalah pelancongan berasaskan alam semula jadi.

“Oleh itu, Malaysia, khususnya kerajaan Sabah, melalui Kementerian saya, mempunyai tugas yang sangat besar untuk memastikan kepelbagaian biologi dan alam semula jadi Sabah dipelihara secara mampan.

“Ia termasuklah merangka cara untuk tiga tonggak kemampanan, alam sekitar, sosial dan ekonomi, untuk berkembang maju secara harmoni,” katanya. – SABAH MEDIA / FOTO SABAH PARK

RELATED ARTICLES
Utama

KPKM komited teroka peluang baharu tingkat penyertaan belia dalam bidang pertanian

Bangunan Kerajaan Sabah Pentadbiran Sabah Sabah

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular