HomeUtamaJujur, integriti harus jadi asas semua urusan perniagaan

Jujur, integriti harus jadi asas semua urusan perniagaan

Read Time:2 Minute, 23 Second

KUALA LUMPUR: Kejujuran dan integriti harus menjadi asas kepada semua urusan perniagaan agar sesebuah negara termasuk Malaysia, tidak akan menghadapi sebarang isu rasuah dan penyelewengan perniagaan lain, kata Timbalan Ketua Menteri II Sabah Datuk Seri Dr Joachim Gunsalam.

Dalam pada itu, beliau gembira dengan usaha yang dilakukan oleh organisasi seperti The Asia Pacific International Honesty Book of Records yang memberikan anugerah kepada pemimpin perniagaan yang jujur yang katanya merupakan permulaan perjalanan ke arah masyarakat yang adil untuk semua.

“Saya yakin acara berprestij yang dianjurkan oleh organisasi sejak 2002 ini akan terus menawarkan, untuk memuji dan mengiktiraf usahawan dari Rantau Asia Pasifik yang telah mencapai prestasi cemerlang dengan kejujuran sebagai penanda aras utama dan saya amat berharap lebih banyak perusahaan akan mengambil bahagian dalam acara seperti ini untuk meluaskan pengaruh kejujuran dan membantu menyemai kepercayaan bahawa kejujuran masih merupakan dasar terbaik,” katanya ketika merasmikan The 20th Asia Pacific International Honesty – Book of Records 2023 sempena The Asia Pacific Book of Top Recognition Award di Hotel Berjaya Times Square di sini hari ini.

Dr Joachim mengucapkan tahniah dan berharap mereka akan terus menjunjung nilai-nilai yang memberi mereka anugerah di tempat pertama iaitu kejujuran dan integriti.

“Ini telah menjadi perhatian saya bahawa The Asia Pacific International Honesty – Book of Records telah memperoleh pengiktirafan tersendiri sebagai “Anugerah Oscar Perniagaan Antarabangsa” oleh China Central Television (CCTV). Kejujuran adalah salah satu petunjuk utama untuk mendapat anugerah khusus, saya memuji usaha semua usahawan yang menghargai Kejujuran dan Integriti sebagai Petunjuk Prestasi Utama bagi dunia korporat.

“Saya telah menghadiri beberapa penyampaian anugerah yang mengiktiraf keuntungan, prestasi jualan yang tinggi, dan atau pencapaian korporat sebagai standard/penanda aras kejayaan yang sudah tentu penting untuk menjadi usahawan yang berjaya. Tetapi Anugerah hari ini sangat unik kerana penganjur mengiktiraf dan meraikan syarikat dan perusahaan yang menunjukkan Kejujuran dan Integriti dalam operasi perniagaan mereka. Tahniah kepada Pengerusi dan pihak penganjur atas usaha besar dan pandangan yang bernas dalam memberikan anugerah ini.

“Sebagai pemimpin perniagaan, anda secara automatik dan bertanggungjawab secara langsung untuk meningkatkan ekonomi negara masing-masing. Perniagaan yang baik bermakna lebih ramai kawan, lebih ramai kawan kita lebih aman dunia, lebih aman bermakna perniagaan lebih baik dan supaya kita boleh maju bersama. Anda dan saya juga boleh bertindak sebagai duta ‘keamanan’ untuk negara masing-masing juga,” katanya.

Selain meraikan kejayaan organisasi perniagaan yang jujur, beliau berkata acara itu juga merupakan kesempatan dan peluang terbaik bagi komuniti perniagaan untuk bercakap mengenai perniagaan dan mempunyai kerjasama atau perkongsian baharu serta mengembangkan perniagaan masing-masing.

Turut hadir Pengerusi Kehormat APC
(Bekas Timbalan Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi Malaysia), Datuk Wira Dr. Abu Bakar Mohamad Diah; Pengerusi Kehormat APC (Bekas Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat Malaysia), Datuk Heng Seai Kie; Naib Pengerusi Kehormat APC (Ahli Diraja), YM Dato’ Paduka Seri Hasnizal Hassan; Naib Pengerusi Kehormat APC (Ahli Diraja), YM Dr Raja Putra Shah dan Pengerusi Penganjur, Dato’ Prof Dr Albert Tan.

RELATED ARTICLES
Utama

KPKM komited teroka peluang baharu tingkat penyertaan belia dalam bidang pertanian

Bangunan Kerajaan Sabah Pentadbiran Sabah Sabah

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular