HomeUtamaKerajaan negeri hargai usaha MDNS bantu masyarakat

Kerajaan negeri hargai usaha MDNS bantu masyarakat

Read Time:1 Minute, 36 Second

KOTA KINABALU: Kerajaan negeri menjunjung tinggi komitmen Majlis Datuk-Datuk Negeri Sabah (MDNS) bagi melengkapkan usaha meningkatkan kesejahteraan rakyat di bawah aspirasi pembangunan Sabah Maju Jaya.

Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor berkata, kerajaan negeri menghargai komitmen MDNS dan mereka yang sehaluan organisasi untuk melengkapkan usahanya.

“Saya berharap usaha MDNS untuk membuat perbezaan akan terus memberi impak yang berkekalan kepada masyarakat,” katanya semasa berucap pada majlis Malam Penaung anjuran MDNS sempena sempena ulang tahun rasmi ke-70 Tuan Yang Dipertua Negeri, Tun Juhar Mahiruddin, di Magellan Sutera malam tadi.

Teks ucapan Ketua Menteri dibaca Timbalan Ketua Menteri I merangkap Menteri Pertanian, Perikanan dan Industri Makanan Datuk Seri Dr Jeffrey Kitingan.

“Saya juga berbesar hati apabila mengetahui MDNS sedang mewujudkan projek perintis pertanian organik di bawah Tanggungjawab Sosial Korporat (CSR) untuk membantu penduduk kampung di Kampung Purak di Papar dalam mempelajari dan memperoleh kemahiran dalam pertanian organik.

“Ia bukan sahaja menjadi aset kepada mereka tetapi akhirnya akan membantu mereka menjana pendapatan dan sara diri untuk penduduk kampung seperti yang disebut oleh Presiden MDNS, Datuk Claudius Roman dalam ucapannya,” katanya.

Walaupun merupakan sebuah pertubuhan bukan kerajaan yang kecil, Ketua Menteri juga gembira mengetahui bahawa MDNS telah aktif sejak beberapa tahun lalu, menjalankan aktiviti untuk membantu komuniti yang memerlukan, termasuk kerja kemasyarakatan semasa pandemik Covid-19.

“Usaha anda dalam mengangkat nasib mereka yang memerlukan adalah terpuji. Anda telah mendekati anak-anak yatim, belia dan warga emas, mangsa kebakaran, Sekolah Henry Gurney, penjara banduan, orang cacat penglihatan dalam masyarakat kita, belia yang menganggur, penduduk kampung dan masyarakat dengan menyumbang dari segi bantuan kewangan, makanan, perkhidmatan kesihatan, pakaian, kasut dan bahan di kawasan pedalaman dan juga dalam memberi peluang kepada golongan kurang berkemampuan untuk membantu dan memajukan kehidupan mereka.

“Dengan meletakkan rancangan untuk bertindak, MDNS telah benar-benar menunjukkan kuasa komitmen, dedikasi dan kerja berpasukan,” katanya.

Dalam majlis itu, sumbangan sebanyak RM20,000 diberikan kepada Yayasan Nur Jauhar dan RM5,000 untuk anak yatim di Keningau.

RELATED ARTICLES
Utama

Komuniti Madani diseru manfaatkan aplikasi ‘PriceCatcher’, ‘Speedtest’

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular