HomeSukanSeramai 658 sertai GFNY Kota Kinabalu 2023

Seramai 658 sertai GFNY Kota Kinabalu 2023

Read Time:53 Second

KOTA KINABALU: Seramai 658 peserta dalam dan luar negara menyertai acara marathon berbasikal Gran Fondo New York (GFNY) Kota Kinabalu 2023 bermula di perkarangan Menara Tun Mustapha di sini awal pagi tadi (10 Dis).

Para peserta memulakan kayuhan mereka pada 6.15 pagi dan kayuhan terakhir mereka juga dijangka tamat di perkarangan Menara tersebut.

Menteri Belia dan Sukan Sabah Datuk Ellron Angin telah menyempurnakan ‘flag-off’ GFNY Kota Kinabalu 2023 itu.

Dalam kejohanan berbasikal bertaraf antarabangsa itu terdapat dua kategori yang dipertandingkan iaitu Long Course 130 kilometer dan Medium Course 82 kilometer.

Kayuhan juga akan melalui beberapa daerah berdekatan Kota Kinabalu seperti Putatan, Penampang, Inanam, Tuaran dan Tamparuli.

Para peserta kejohanan itu terdiri daripada Malaysia, Indonesia, Singapura, Brunei, Amerika Syarikat, Jepun, Switzerland, Austria dan Jerman.

Selain itu pihak penganjur juga menjangkakan kejohanan tersebut turut memberikan pulangan ekonomi kepada Sabah terutamanya dalam industri pelancongan.

Hadir sama pada program itu Setiausaha Tetap Kementerian Belia dan Sukan Sabah, Datuk Mansur Asun, Ketua Pengarah Tourism Malaysia, Dato’ Dr Ammar Abd Ghapar, Pengerusi Penganjur, Syed Mohammed Feisal Dato’ Syed Hussain.

RELATED ARTICLES
Utama

KPKM komited teroka peluang baharu tingkat penyertaan belia dalam bidang pertanian

Bangunan Kerajaan Sabah Pentadbiran Sabah Sabah

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular