HomeUtama3 Pegawai SPRM Terbabit Rompakan Dijangka Dituduh Esok

3 Pegawai SPRM Terbabit Rompakan Dijangka Dituduh Esok

Read Time:1 Minute, 3 Second

KUALA LUMPUR: Tiga pegawai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) yang dipercayai terbabit dalam rompakan berkumpulan ke atas seorang ahli perniagaan dijangka didakwa esok.

Semakan di laman web Jabatan Kehakiman mendapati ketiga-tiga mereka akan dibawa ke beberapa Mahkamah Sesyen di sini pada jam 9 pagi lapor berita harian.

Sebelum itu media melaporkan Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Undang-undang dan Pembaharuan Institusi) Datuk Seri Azalina Othman Said berkata siasatan kes itu dijalankan mengikut Seksyen 396 Kanun Keseksaan.

Beliau berkata demikian dalam jawapan parlimen kepada soalan yang dikemukakan oleh Lim Lip Eng (PH-Kepong) bulan lalu

Pada 2021, Kementerian Dalam Negeri (KDN) memberi jaminan laporan polis yang diterima disiasat dengan telus mengikut lunas perundangan sedia ada.

Kontroversi itu membabitkan tangkapan tiga pegawai SPRM  bagi membantu siasatan berhubung kecurian wang tunai milik seorang individu yang disiasat kerana menyalahgunakan kuasa dan penyelewengan dana pada 2018.

Wang tunai itu didakwa dirampas oleh SPRM di sebuah kondominium di Cyberjaya.

Individu disiasat itu dilepas tanpa bebas oleh mahkamah pada April tahun lalu dan ketika  mahu menuntut semula wang tunai yang dirampas SPRM, dia terkejut kerana sebahagian daripadanya didapati wang palsu.

Individu yang tidak puas hati dengan wang palsu tersebut didakwa membuat laporan polis menyebabkan  tiga pegawai SPRM direman enam hari pada 14 September lalu

RELATED ARTICLES
Utama

KPKM komited teroka peluang baharu tingkat penyertaan belia dalam bidang pertanian

Bangunan Kerajaan Sabah Pentadbiran Sabah Sabah

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular