HomeUtamaFokus kepada pemulihan ekonomi, lupakan perkara remeh - Masidi

Fokus kepada pemulihan ekonomi, lupakan perkara remeh – Masidi

Read Time:2 Minute, 23 Second

Oleh NORMIMIE DIUN

PENAMPANG: Gabungan Rakyat Sabah (GRS) terus komited menumpukan kepada pemulihan ekonomi negeri dan sementara melupakan perkara remeh-temeh yang yang hanya merugikan rakyat, kata Setiausaha Agung GRS, Datuk Seri Masidi Manjun.

Masidi menyatakan perkara itu bagi mengulas kenyataan Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam laporan berita baru-baru ini, bahawa GRS dan Gabungan Parti Sarawak (GPS) konsisten menolak beberapa cubaan terdesak untuk menjatuhkan kerajaan sepanjang tempoh setahun ini dan perkara itu telah dimaklumkan sendiri oleh Premier Sarawak, Tan Sri Abang Johari Tun Openg ketika mengadakan kunjungan ke atas Perdana Menteri di Putrajaya pada Jumaat.

Masidi berkata, Ketua Menteri Sabah yang juga pengerusi GRS Datuk Seri Hajiji Noor telah menyatakan beberapa kali pendirian dengan jelas bahawa pihak kerajaan Sabah terus menyokong kepimpinan Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim.

“Terus terang saya katakan kita berasa selesa di bawah Kerajaan Perpaduan ini kerana sekurang-kurangnya kita dihargai kerana setiap ahli dilihat sebagai terpenting dalam kerajaan tersebut.

“Kita berasa bahawa kenyataan-kenyataan PM tersebut, GRS adalah satu komponen penting dalam Kerajaan Perpaduan dan sebagai tanda terima kasih kita atas pengikhtirafan itu, kita telahpun menyatakan lebih awal bahawa kita telahpun menyokong penuh kepimpinan beliau untuk terus menjadi Perdana Menteri Malaysia sehingga habis penggal ini,” katanya ketika ditemui pemberita pada Majlis Sambutan Krismas dan Tahun Baru 2024 anjuran bersama Parti Bersatu Sabah (PBS) dan Parti STAR di sini, hari ini.

Masidi yang juga Menteri Kewangan Sabah turut menegaskan bahawa dalam GRS tumpuan seharusnya kepada pemulihan ekonomi dan melupakan perkara yang remeh-temeh.

“Ini yang penting kerana ramai rakyat jelata khususnya rakyat biasa terjejas oleh keadaan ekonomi kita yang tidak menentu buat masa ini, jadi saya mintalah supaya kita lupakan sementara perbezaan remeh-temeh politik ini dan tumpukan kepada menyatupadukan semua usaha dan fokus kita kepada pemulihan ekonomi.

“Apabila ekonomi kita dapat dipulihkan kita boleh bercakap pasal benda-benda lain yang lebih penting, antara benda lain yang juga saya fikir juga penting dalam pemulihan ekonomi, adalah kita bersatu, kerana Malaysia ini dianggap adalah sebuah negara yang agak baik kalau dibandingkan antara negara-negara yang membangun lain tetapi kestabilan kita dijejaskan dengan masalah dan juga persoalan perpaduan.

“Kalau kita lihat sekarang sudah timbul masalah dan cabaran hubungan kaum, hubungan antara agama, dan ini sesuatu yang saya fikir ini tidak perlu kita untuk mengambil masa yang terlalu banyak untuk menumpukan kerana masalah-masalah ini akan bertambah teruk dan akan menambah kelemahan lebih teruk kepada negara kita,” katanya.

Menurut Masidi, Sabah merupakan negeri yang paling bersatu dalam soal membabitkan negeri Sabah.

“Kalau kita bercakap pasal perpaduan, suku kaum dan sebagainya, ikhlas saya menyatakan barangkali mereka yang di seberang sana melihat bagaimana kita di Sabah boleh mewujudkan silaturrahim walaupun dalam politik masih ada perbezaan tetapi sebagai masyarakat dan penduduk dalam satu kawasan, saya bersyukur kerana rakyat Sabah adalah di antara rakyat Malaysia yang paling bersatu dalam soal-soal membabitkan negeri Sabah,” ujarnya.

RELATED ARTICLES
Utama

Orang ramai dijemput hadir ke pameran Pembentukan Malaysia Khamis depan

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular