HomePolitikBersatu, teguh dalam perjuangan menuntut semula hak Sabah - Dr Joachim

Bersatu, teguh dalam perjuangan menuntut semula hak Sabah – Dr Joachim

Read Time:1 Minute, 36 Second

KOTA KINABALU: Timbalan Ketua Menteri II Datuk Seri Dr Joachim Gunsalam menyeru semua khususnya anak muda Sabah supaya bersatu dan teguh dalam perjuangan menuntut semula hak Sabah.

Timbalan Presiden Parti Bersatu Sabah (PBS) itu berkata mereka mesti berani menegaskan hak mereka sebagai rakyat Sabah di Malaysia.

“Kami berbangga mempunyai beberapa pemimpin muda Sabah seperti pengerusi penganjur kami Yee Tsai Yiew yang bukan sahaja berbangga menjadi ahli PBS tetapi juga berani keluar dan menyuarakan apa yang kami mahukan sebagai rakyat Sabah.

“Saya menyeru semua khususnya anak muda Sabah untuk bersatu dan meneruskan perjuangan untuk mendapatkan semula hak Sabah dan Sabah,” katanya pada majlis makan malam Tahun Baharu Cina PBS di Dewan Hakka di sini malam tadi (22 Feb).

Dr Joachim berkata PBS, yang akan menyambut ulang tahunnya yang ke-39 pada 5 Mac, terus komited dengan perjuangan mendapatkan kembali hak Sabah seperti yang termaktub dalam Perjanjian Malaysia 1963 (MA63), Perlembagaan Malaysia, laporan jawatankuasa antara kerajaan dan sebagainya.

“PBS telah dan akan terus memperjuangkan agar semua rakyat Sabah mendapat tempat yang sah di Malaysia, agar hak Sabah seperti yang termaktub dalam MA63 didengar dan dipulihkan.

“Perjuangan ini dimulakan oleh Presiden terdahulu kita Tan Sri Joseph Pairin Kitingan dan diteruskan oleh Presiden kita sekarang Datuk Seri Dr Maximus Ongkili, kita masih mengikut telunjuk mereka dan kita bertuah kerana kita mempunyai pemimpin yang komited kepada parti,” katanya.

Dr Joachim turut mengucapkan tahniah kepada Yiew dan semua pasukannya kerana berjaya mengadakan majlis makan malam Tahun Baru Cina 2024, sambil berharap Tahun Naga ini akan memberikan lebih banyak kejayaan dalam perjuangan parti untuk Sabah dan Sabah.

Majlis makan malam itu turut dihadiri oleh Presiden, Dr Maximus; Timbalan Presiden Datuk Seri Dr Yee Moh Cai dan Datuk Jahid Jahim; Bendahari Agung Datuk Lum Kim Yun; Naib Presiden Datuk Ruslan Muharam dan Datuk Johnny Mositun; Setiausaha Agung Datuk Julita Majungki; Ketua Pergerakan Pemuda Christoper Mandut; dan ahli Majlis Tertinggi yang lain, serta ahli PBS Bahagian Api-Api.

RELATED ARTICLES
Utama

Letusan Gunung Ruang: MET Malaysia keluar Amaran Cuaca Penerbangan

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya