HomeUtamaKeretapi Trans Borneo beri manfaat kepada Wilayah Borneo - Hajiji

Keretapi Trans Borneo beri manfaat kepada Wilayah Borneo – Hajiji

Read Time:1 Minute, 0 Second

KOTA KINABALU: Cadangan projek Keretapi Trans Borneo yang menghubungkan Sabah, Sarawak, Brunei dan Kalimantan, Indonesia akan memberi manfaat kepada Wilayah Borneo, kata Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor.

“Apabila direalisasikan, projek itu akan memberi impak untuk memperkasa ketersambungan rakyat kepada rakyat dan ekonomi sekaligus akan memudahkan perdagangan dan menggalakkan pertumbuhan industri di kawasan sempadan serta merancakkan sektor pelancongan di Wilayah Borneo,” katanya.

November lalu, Menteri Kerja Raya Persekutuan Datuk Seri Alexander Nanta Linggi berkata kementerian beliau telah menerima cadangan awal mengenai Projek Keretapi Trans Borneo ini.

Nanta berkata idea untuk keretapi mega ini menghubungkan Sarawak dan Sabah dan seterusnya menyambung ke Kalimantan, datang daripada Kementerian Pengangkutan dan kerajaan Persekutuan telah meluluskan peruntukan kewangan khusus untuk menjalankan kajian asas kebolehlaksanaan ke atas laluan Keretapi Trans Borneo yang melibatkan bahagian Sarawak-Sabah.

Brunergy Utama Sdn Bhd yang berpangkalan di Brunei mengumumkan ia akan memulakan Trans Projek Keretapi Borneo, yang dicadangkan untuk dilaksanakan dalam dua fasa melibatkan laluan sepanjang 1,620 kilometer.

Fasa pertama akan menghubungkan bandar dari Barat ke pantai Timur, bermula dari Pontianak, Kalimantan Barat, dan berakhir di Kota Kinabalu, Sabah manakala fasa kedua akan melibatkan Kalimantan Utara dan Timur yang menghubungkan laluan utama dengan Samarinda ke ibu negara baru Indonesia, Nusantara.

RELATED ARTICLES
Utama

Hajiji terima kunjungan hormat delegasi US-ASEAN Business Council

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular