HomeUtamaKemahiran asas literasi 3M jadi keutamaan seawal usia kanak-kanak di negeri ini...

Kemahiran asas literasi 3M jadi keutamaan seawal usia kanak-kanak di negeri ini – Arifin

Read Time:1 Minute, 28 Second

Oleh NORMIMIE DIUN

KOTA KINABALU: Kemahiran asas literasi membaca, menulis dan mengira (3M) adalah menjadi fokus utama dalam sistem pendidikan seawal usia kanak-kanak di negeri ini, kata Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi (KSTI) Sabah, Datuk Mohd Arifin Mohd Arif.

Ini berikutan baru-baru ini media melaporkan satu laporan baharu Bank Dunia bertajuk ‘Bending Bamboo Shoots: Strengthening Foundation Skills’ iaitu sistem pendidikan di Malaysia digambarkan berada pada tahap yang membimbangkan.

Menurut laporan tersebut, walaupun perbelanjaan yang besar diperuntukkan dalam pendidikan iaitu 3.2 peratus daripada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) namun pembelajaran pelajar masih ketinggalan berbanding jangkaan.

Ia adalah berpunca daripada akses terhad kepada pendidikan awal kanak-kanak yang berkualiti, kesediaan guru, dan kekurangan sistem penjejakan prestasi yang mantap.

Mengulas lanjut, Arifin yang juga Exco Agama dan Exco Pendidikan Sabah berkata, mengenai perkara itu, pihaknya masih menunggu laporan dan kajian secara menyeluruh dari pihak Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) dan barulah ke peringkat negeri.

“”Kita akan menunggu komen daripada peringkat atasan, peringkat pusat iaitu laporan sebenar daripada kementerian (KPM), selepas itu kita akan cerna di peringkat negeri.

“Dan ini juga akan menjadi fokus kita di peringkat negeri bagaimana menulis, membaca dan mengira ini menjadi keutamaan kita. Kita ingin memastikan anak-anak kita sifar untuk kegagalan dalam 3M.

“InsyaAllah kita akan mencari jalan (resolusinya) tapi apapun kita akan dapatkan juga laporan hasil daripada kajian dan laporan secara menyeluruh di peringkat federal dan saya juga akan dapatkan daripada Jabatan Pendidikan Negeri Sabah,” jelasnya ketika ditemui pemberita semasa Majlis Rumah Terbuka Aidilfitri KSTI di sini, hari ini.

Lebih 300 tetamu dari pelbagai agensi di bawah KSTI hadir memeriahkan majlis itu.

Majlis mengeratkan silaturrahim itu turut diserikan dengan acara gerai makanan terbaik, busana raya lelaki dan perempuan terbaik serta dendangan lagu-lagu Hari Raya oleh para tetamu.

RELATED ARTICLES
Utama

Orang ramai dijemput hadir ke pameran Pembentukan Malaysia Khamis depan

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular