HomeUtamaPemerdagangan Orang: Lelaki warga Filipina dipenjara 3 tahun, denda RM7,000

Pemerdagangan Orang: Lelaki warga Filipina dipenjara 3 tahun, denda RM7,000

Read Time:1 Minute, 0 Second

KENINGAU: Seorang lelaki warga Filipina dihukum penjara tiga tahun dan denda RM7,000 oleh Mahkamah Sesyen di sini atas kesalahan pemerdagangan orang untuk tujuan aktiviti mengedar dadah.

Tertuduh Eting@Najar Asdali, 57, mengaku bersalah selepas pertuduhan dibacakan di hadapan Hakim Marlina Ibrahim di Mahkamah Sesyen, Keningau pada Isnin. (27 Mei).

Eting didakwa mengikut Seksyen 12 Akta Anti Pemerdagangan Orang dan Anti Penyeludupan Migran (ATIPSOM) 2007 (Akta 670).

Menurut fakta pertuduhan, tertuduh didakwa memperdagangkan seorang wanita warga Filipina dengan cara perdayaan untuk tujuan eksploitasi aktiviti yang menyalahi undang-undang iaitu mengedar dadah.

Kejadian berlaku tengah malam pada 20 September 2023, hingga 10 November 2023 jam lebih kurang 11.37 pagi bertempat di sebuah rumah kebun tidak bernombor di Kampung Bambangan, Jalan Lintuhun, Namadan di dalam daerah Sook.

Justeru itu, tertuduh telah dijatuhkan hukuman tiga tahun penjara dari tarikh sabitan dan denda RM7,000, jika gagal bayar tambah tiga tahun penjara.

Kes dikendalikan oleh Timbalan Pendakwaraya Syarifah Nursyuhada Tuan Mamat dan tertuduh diwakili peguam Lydiana Laura Micheal.

Ini adalah susulan dari kes menyelamatkan mangsa ATIPSOM pada 10 November 2023 di Kampung Bambangan, Jalan Lintuhun, Namadan Dalam Daerah Kecil Sook oleh sepasukan Imigresen Keningau diketuai oleh Timbalan Penolong Penguasa Kanan Dickson @ David Bilin.

RELATED ARTICLES
Utama

Orang ramai dijemput hadir ke pameran Pembentukan Malaysia Khamis depan

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular