HomeUtamaPenyelam digesa patuh undang-undang, peraturan perairan, jaga persekitaran marin - Sim Fui

Penyelam digesa patuh undang-undang, peraturan perairan, jaga persekitaran marin – Sim Fui

Read Time:1 Minute, 10 Second

KOTA KINABALU: Sabah Dive Squad Club menggesa semua penyelam untuk mematuhi undang-undang dan peraturan yang mengawal perairan di negeri ini dan bertindak sebagai penjaga persekitaran marin.

Presidennya, Sim Fui berkata pihaknya sangat prihatin terhadap insiden terkini di Semporna, di mana seorang penyelam skuba dirakam menggunakan senapang panah untuk menembak ikan.

Katanya, tindakan ini bukan sahaja menyalahi undang-undang, seperti yang dijelaskan oleh Jabatan Perikanan, tetapi juga bertentangan dengan nilai dan prinsip utama yang dipegang oleh kelab kami.

“Tindakan penyelam individu ini tidak mencerminkan etika dan amalan menyelam yang bertanggungjawab, yang menekankan pemuliharaan dan penghormatan terhadap kehidupan marin,” katanya dalam kenyataan hari ini.

Beliau turut menegaskan penggunaan senapang panah menembak semasa menyelam skuba membawa risiko keselamatan yang ketara.

“Tindakan sedemikian boleh secara tidak sengaja mencederakan penyelam lain di kawasan berdekatan, mewujudkan persekitaran bawah air yang berbahaya.

“Keselamatan semua penyelam adalah keutamaan, dan tingkah laku yang cuai seperti ini tidak boleh diterima,” tegasnya.

Sim Fui berkata Sabah Dive Squad yang juga dikenali sebagai Deus Diving Club mempunyai kira-kira 100 ahli, komited untuk mempromosikan amalan menyelam yang lestari dan mendidik ahli-ahli mereka serta orang ramai tentang pentingnya memelihara persekitaran marin semulajadi kita.

“Kami menggesa semua penyelam untuk mematuhi undang-undang dan peraturan yang mengawal perairan kita dan bertindak sebagai penjaga persekitaran marin.

“Biarlah insiden ini menjadi peringatan tentang tanggungjawab kolektif kita untuk melindungi dan menghargai dunia bawah air untuk generasi akan datang,” katanya.

RELATED ARTICLES
Utama

Orang ramai dijemput hadir ke pameran Pembentukan Malaysia Khamis depan

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular