HomeUtamaRang Undang-undang Penangkapan Karbon baharu tidak terpakai untuk Sabah - Jeffrey

Rang Undang-undang Penangkapan Karbon baharu tidak terpakai untuk Sabah – Jeffrey

Read Time:2 Minute, 12 Second

KOTA KINABALU: Sabah bersetuju dengan pendirian kerajaan Sarawak bahawa cadangan Rang Undang-undang Penangkapan, Penggunaan dan Penyimpanan Karbon (CCUS) baharu yang akan dibentangkan di Parlimen akhir tahun ini tidak terpakai kepada Negeri Borneo dan tidak sepatutnya meliputi Sabah seperti Sarawak, kata Timbalan Ketua Menteri I merangkap Menteri Pertanian, Perikanan dan Industri Makanan, Datuk Seri Dr Jeffrey Kitingan.

“Terdapat pemisahan yang jelas dalam bidang kuasa secara perlembagaan bahawa kedua-dua perkara tanah dan perhutanan adalah perkara negeri di bawah senarai negeri dan di bawah bidang kuasa kerajaan Sabah” kata Jeffrey, yang juga menteri bertanggungjawab dan Pengerusi Pemandu Karbon Negeri dan Jawatankuasa Kabinet Pemantauan dalam kenyataannya hari ini.

Jeffrey berkata, Sabah juga merupakan negeri penggerak pertama yang melihat hasil dan peluang sosio-ekonomi yang timbul daripada pasaran global untuk kredit karbon.

“Negeri Sabah sebenarnya telah menandatangani perjanjian yang diperlukan untuk menjana sumber pendapatan baharu bagi negeri untuk jualan kredit karbon daripada 2 juta hektar hutan tropika sekali gus memeliharanya.

“Ia bukan sahaja memelihara hutan hujan tetapi juga menyediakan dana dan peluang yang sangat diperlukan untuk orang asli di Sabah dan pada masa yang sama mematuhi banyak daripada 17 Matlamat Pembangunan Lestari (SDG) Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu seperti tiada kemiskinan, kesaksamaan jantina, air bersih dan sanitasi, kerja yang baik dan pertumbuhan ekonomi, mengurangkan ketidaksamaan, melindungi dan menggalakkan ekosistem mampan hutan dan menghentikan kehilangan biodiversiti.

“Lebih-lebih lagi di Sabah yang banyak bergantung kepada industri pelancongan dengan penekanan kepada persekitaran semula jadi dan asli, matahari, laut serta kepelbagaian bio yang banyak,”jelasnya.

Justeru itu, katanya, dengan program penjanaan kredit karbonnya, Sabah walaupun sudah menjadi negeri negatif karbon, akan terus menyumbang kepada matlamat perubahan iklim Malaysia dan membantu negara dalam mencapai Sumbangan Yang Ditentukan Secara Nasional (NDC).

“Malaysia komited untuk mengurangkan pelepasan karbon seluruh ekonomi tanpa syarat sebanyak 45% dari segi KDNK berbanding tahap 2005nya.

“Dengan program pengurangan karbonnya sendiri, Sabah sudah maju dan berada pada kedudukan yang baik untuk bertanggungjawab ke atas potensi kredit karbonnya di bawah undang-undang tanah dan perhutanan Sabah sendiri dengan atau tanpa cadangan undang-undang CCUS baharu kerajaan Persekutuan.

“Seperti yang diiktiraf di bawah Perkara 1(3) Perlembagaan Persekutuan, tanah Sabah termasuk tanah di bawah air dan sempadannya menjangkau ke pelantar benua sejak 1954,” katanya.

Menurutnya, faedah sosio-ekonomi program kredit karbonnya adalah selaras dengan visi negeri untuk membangunkan Pelan Pembangunan Sabah Maju Jaya 2021-2025 dan dalam proses menggubal undang-undang penangkapan dan penggunaan karbonnya sendiri serta mengemas kini Enakmen Hutan 1968 termasuk menjadikan “karbon” sebagai hasil hutan.

“Justeru, tidak ada keperluan untuk CCUS diperluaskan ke Sarawak dan Sabah seperti yang dimaklumkan dalam mesyuarat Majlis Perubahan Iklim Kebangsaan yang dipengerusikan oleh Perdana Menteri di Putrajaya Jumaat lalu,” tegas Jeffrey.

RELATED ARTICLES
Utama

ESSCOM lancar OGL Khas, lumpuhkan kegiatan JRS

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular